Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger i Detroit

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger

Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon
Kia Stinger
US-versjon

Kia viser sporty sedan

Denne bilen har vi fått hint om i fem år. Nå står den endelig klar i produksjonsdrakt.

Publisert Sist oppdatert

Det startet allerede på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2011. Der fikk vi møte Kia Concept GT som i tillegg til å hinte en fremtidig sportsbil, viste hvilken designretning Kia ville velge for årene fremover under sin nye leder Peter Schreyer.

For tre år siden dukket det så opp en konseptbil med betegnelse Stinger i Detroit, og det er denne som nå realiseres. Riktig nok ikke som todørs sportsbil, men som firedørs sedan med tydelige fastback-attributter.

Tysk premium
Det er Kias designteam i Frankfurt som har utviklet bilen fra skissestadiet til et ferdig produkt. Så sent som i fjor sommer viste spionbilder av bilen under testing i Europa.

For å sikre at bilen får kjøreegenskaper som kan måle seg med tyske prestisjemodeller, har Kia sikret seg ekspertise chassis gjennom Albert Biermann som ble headhuntet fra BMW for å jobbe tett med ingeniørene i Korea.

De fysiske målene er 483 x 187 x 140 cm (LxBxH) over en akselavstand på 290 cm. Dermed er den 20 cm lengre enn en BMW 3-serie og bare 11 cm kortere enn nye 5-serie sedan. Bredden er lik på 5-serien mens Stinger er 8 cm lavere.

Muskler og bakhjulsdrift
Kia har «lånt» plattform fra de nye Genesis-modellene, noe som betyr bakhjulsdrift som standard og mulighet for firehjulsdrift. 8-trinns automatgir blir standard og eneste alternativ.

Stinger skal tilbys med to alternative turbomotorer – en 2,0-liters med 255 hestekrefter. 352 Newtonmeter i området 1400-4000 omdreininger antyder fleksibilitet.

Alternativet er en 3,3-liter V6 som kan skryte av 365 hk og et dreiemoment på 510 Newtonmeter som er på plass mellom 1300 og 4500 omdreininger.

Til Europa kommer trolig også et dieselalternativ.

Det er spennende at Hyndai / Kia i tillegg til å satse på volum også sikter seg inn på nisjer hvor europeiske produsenter til nå har vært enerådende. Hyundai har lansert Genesis som eget luksusmerke, og nå skal altså Kia prøve seg med mer sportslige biler.

Kia Stinger – jeg liker navnet – skal først lanseres i USA, men vi får sikkert se den i europeisk drakt på Genève-utstillingen i mars.

Powered by Labrador CMS