BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5

Allrounderen

BMW X5 xDrive 40e

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Et av testpanelets medlemmer er tidlig med å rynke på nesen over BMW-en. Men som mangeårig Mercedes-eier, vil kanskje en BMW aldri være førstevalget uansett.

Et samlet testpanel innså derimot raskt at denne testen vippet i X5s favør.

Fra første innsteg i bilen, merkes det hvorfor. Setene er fantastisk komfortable, og justerbare i alle retninger. Rattet burde kunne justeres lengre ned, men alt i alt er interiøret i X5 er veldig godt sted å tilbringe tiden. Selv Mercedes-entusiasten innrømmet at dashbordet i X5 var logisk og oversiktlig.

X5 stikker ikke av med testseieren fordi den er best på alle punkter – det er den ikke – den er bare jevnt god i alle disipliner. «Jack of all trades, master of none» er det noe som heter, men X5 er nærmest som en «master of all trades».

Harmonisk
Spennvidden i X5s egenskaper er på nivå med Porschens. Der Cayenne imponerer på kjøreegenskaper, imponerer BMW-en på komfort og kjøreflyt. «Harmonisk», kaller et av testpanelets medlemmer bilen.

Det stemmer godt. Selv den «lille» (i denne sammenheng) bensinmotoren på to liter leverer mer enn man skulle tro. Hadde man ikke vært klar over hvor liten motoren faktisk er, kunne man fort bli forledet til å tro at den er like stor som sekserne i resten av testfeltet.

313 hestekrefter er identisk med det Lexusen leverer, men kraftleveransen imponerer mer i tyskeren. BMWs – det vil si ZFs – fantastiske åttetrinns momentomformer-girkasse er kanskje det ypperste beviset for at dobbeltclutch-girkasser ikke nødvendigvis er den ultimate gir-løsningen.

BMW-en kom seg ikke særlig langt på ren strøm, 15,4 kilometer er ikke rare stubben, men sammenlignet med Porschen og Mercedesen er det omtrent samme forholdet mellom oppgitt kjørelengde og faktisk kjørelengde.

Ikke syv seter
En av ladehybridens ulempe i forhold til ordinære diesel- og bensindrevne X5-modeller er mangelen på siste seterad, som gjør X5 til syvseter. Nå er ikke dette en seterad som egner seg særlig godt til andre enn barn uansett, med drastisk redusert bagasjekapasitet som «bonus» – men muligheten kan være veldig kjekk å ha.

Bagasjerommet i X5 er ellers lettlastet, om enn med noe høy lasteluke, og flere i testpanelet synes den todelte bagasjeluken er kjekk.

Det virkelig store sjokket, i BMW-ens favør, kommer når vi ser på prislista. Dette er omtrent første gang vi kan huske å virkelig ha overvurdert prisen på en test-BMW. «Denne koster nok ikke mye mindre enn Mercedesen». «En så godt utstyrt X5 havner vel på 1,1 millioner».

Neida! Her får man faktisk vekslepenger tilbake på millionen. Dermed er BMW-en nærmere Lexusen i pris enn Mercedesen.

BMW X5 blir derfor totalt sett vinner. «Jack of all trades, master of many»!

LES VIDERE:

- BMW X5 xDrive

- Lexus RX450h

- Mercedes-Benz GLE

- Porsche Cayenne S E-Hybrid

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS