Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina
Hybrid Kinetic by Pininfarina

Pininfarina i Shanghai

Det er syv år siden Pininfarina opprettet et teknisk kontor i Shanghai. Og selvfølgelig er mye av de nye bilene de presenterte på årets utstilling der, utviklet lokalt. Men det meste kom fra Torino.

Publisert Sist oppdatert

Vi regnet nok med at det ikke ville stoppe med den H600 Pininfarina hadde konstruert og designet for kinesiske Hybrid Kinetic Group og som de viste i Genève.

Ganske riktig, to nye biler i samme familie debuterte i Shanghai, en fem-seters SUV og en syvseter. Det vil si – det er vel ikke riktig å kalle dem to – de er i veldig nær slekt, med felles plattform og drivlinje, men litt forskjellige uttrykk i designen.

Akkurat som Genève-bilen er de imidlertid mest interessante under skallet – og det sier ikke så lite, for designen er ganske spennende den også.

Smart hybrid
Men under karosseriene finner du altså et skikkelig el-oppsett der vi finner til sammen 800 hester ved hjelp av elmotorer, batteripakke og mikroturbin.

Det er den siste som er hemmeligheten. Den er rekkeviddeforlengeren, kan kjøres på omtrent alt som brenner, og i H600-modellen hadde den nok drivstoff til at bilen kunne kjøre 1000 km mellom hver tanking.

Turbinen ble påstått å ha en levetid på 50.000 timer og batteripakken skulle kunne tåle 50.000 ladesykler før den måtte skiftes.

Nå ble det ikke snakk om tekniske data for SUV-ene i Shanghai, men det er all grunn til å regne med at vi finner akkurat den samme oppskriften der.

Prestisjeoppdrag
Og dette er i veldig stor grad Pininfarinas oppskrift. De har tegnet en 46 måneders kontrakt (det er mer enn to år tilbake av den nå) på 68 millioner dollar for å jobbe direkte med HKG om å utvikle en familie hybrid-elektriske biler.

Og hva skal vi si om karosseriene? Akkurat som H600-bilen i Genève plutselig gjorde Porsches Panamera, selv i ny utgave, gammel og tung, vil de to SUV-ene gi de etablerte produsentene noe å tenke på.

Tidløst
De har begge en tidløs stil, som er av typen: «Italia kan fremdeles best» og det er ikke noe overdrevet ved dem som gjør at de kommer til å gå ut på dato med det første.

Kanskje best det – det vil nok fremdeles ta 3-4 år før vi får se produksjonsutgavene av disse.

Men selskapet er klart i sin tale. Ved presentasjonen i Shanghai sa Xu Jianguo blant annet (med klar adresse til den fremdeles tydelige tendensen til å kopiere andres gode ideer) at:

«Vi er opptatt av å utvikle luksusbiler som ikke bare er rene, men hvor vi også har full kontroll over opphavsrett og intellektuelle rettigheter».

Han håpet videre at deres innsats ville «pushe kinesisk bilindustri i en mer bærekraftig retning slik at den kan være med på å skape et mer harmonisk samfunn».

Powered by Labrador CMS