-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Pininfarina i Shanghai
Det er syv år siden Pininfarina opprettet et teknisk kontor i Shanghai. Og selvfølgelig er mye av de nye bilene de presenterte på årets utstilling der, utviklet lokalt. Men det meste kom fra Torino.
Vi regnet nok med at det ikke ville stoppe med den H600 Pininfarina hadde konstruert og designet for kinesiske Hybrid Kinetic Group og som de viste i Genève.
Ganske riktig, to nye biler i samme familie debuterte i Shanghai, en fem-seters SUV og en syvseter. Det vil si – det er vel ikke riktig å kalle dem to – de er i veldig nær slekt, med felles plattform og drivlinje, men litt forskjellige uttrykk i designen.
Akkurat som Genève-bilen er de imidlertid mest interessante under skallet – og det sier ikke så lite, for designen er ganske spennende den også.
Smart hybrid
Men under karosseriene finner du altså et skikkelig el-oppsett der vi finner til sammen 800 hester ved hjelp av elmotorer, batteripakke og mikroturbin.
Det er den siste som er hemmeligheten. Den er rekkeviddeforlengeren, kan kjøres på omtrent alt som brenner, og i H600-modellen hadde den nok drivstoff til at bilen kunne kjøre 1000 km mellom hver tanking.
Turbinen ble påstått å ha en levetid på 50.000 timer og batteripakken skulle kunne tåle 50.000 ladesykler før den måtte skiftes.
Nå ble det ikke snakk om tekniske data for SUV-ene i Shanghai, men det er all grunn til å regne med at vi finner akkurat den samme oppskriften der.
Prestisjeoppdrag
Og dette er i veldig stor grad Pininfarinas oppskrift. De har tegnet en 46 måneders kontrakt (det er mer enn to år tilbake av den nå) på 68 millioner dollar for å jobbe direkte med HKG om å utvikle en familie hybrid-elektriske biler.
Og hva skal vi si om karosseriene? Akkurat som H600-bilen i Genève plutselig gjorde Porsches Panamera, selv i ny utgave, gammel og tung, vil de to SUV-ene gi de etablerte produsentene noe å tenke på.
Tidløst
De har begge en tidløs stil, som er av typen: «Italia kan fremdeles best» og det er ikke noe overdrevet ved dem som gjør at de kommer til å gå ut på dato med det første.
Kanskje best det – det vil nok fremdeles ta 3-4 år før vi får se produksjonsutgavene av disse.
Men selskapet er klart i sin tale. Ved presentasjonen i Shanghai sa Xu Jianguo blant annet (med klar adresse til den fremdeles tydelige tendensen til å kopiere andres gode ideer) at:
«Vi er opptatt av å utvikle luksusbiler som ikke bare er rene, men hvor vi også har full kontroll over opphavsrett og intellektuelle rettigheter».
Han håpet videre at deres innsats ville «pushe kinesisk bilindustri i en mer bærekraftig retning slik at den kan være med på å skape et mer harmonisk samfunn».