-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det gnistrer av stjernen
Vent deg et fyrverkeri av stjerner og gnister fra Mercedes på høstens bilutstilling i Frankfurt. EQ-serien blir mye mer enn bare biler, det blir et komplett, intelligent automobilt øko-system.
«Nå skrur vi virkelig på bryteren» sa Daimler-sjef Dieter Zetsche da han åpnet for konsernets elektro-offensiv i fjor.
Det var på Paris-utstillingen de lanserte den nye EQ-merket som omfatter ikke bare biler, men ladetjenester, wall-boxes og annen hjemmelagret energi, og hele det intelligente systemet som må omgi den nye revolusjonen.
Riktignok skal Mercedes-Benz inn i en elbilfri periode i to år nå. B-serien skal ikke produseres mer – den ble jo opprinnelig utviklet for USA med hjelp fra Tesla – men hva skal de med den når den ikke selges der? (At den selger i Norge, 944 hittil i år, blir en parentes for Stuttgart i denne sammenhengen).
Derfor har de spesielt behov for å fortelle oss om hva som kommer for at vi alle skal vite at fremtidens elektrifisering tar de på alvor.
De har jo allerede antydet hvor de vil med noen konsepter. Ikke minst er den ladbare oppskriften med brenselcelle som rekkeviddeforlenger original og smart.
Men dette er bare en forsiktig forsmak, til og med uten de riktige ingrediensene. For de heter EVA. Electric Vehicle Architecture og i utviklingen av denne familien skal det investeres inntil ti milliarder euro!
Mangfold
Her snakker vi alle typer biler, fra kompakte bybiler til luksuslimousiner, med SUV-er og sportsbiler blandet opp i det hele. Ti modeller i denne familien (riktignok inkludert Smart) skal være på markedet innen 2022. At disse modellnavnene allerede er registrert: EQA, EQB, EQC, EQE og EQS, forteller en del om hva slags biler vi vil få derfra.
Opprinnelig var dette ti-bils målet satt til 2025, men på en stor samling i Berlin nylig kortet Zetsche det ned med tre år.
Imponerende!
Nesten like imponerende er prognosene som sier at i 2025 vil mellom 15 og 25 % av det totale salgsvolumet utgjøres av elbiler. I forhold til de litt over to millionene de solgte i fjor, snakker da vi om inntil 500.000.
Felles for EQene er batterielektrisk med allhjul-drift ved hjelp av to elmotorer på 300 kW og 700 Nm dreiemoment for de største bilene. Rekkevidden vil bli, avhengig av batteripakker som ender på 70 kWt, inntil 500 km.
Egne batterier
Daimler la forresten ned grunnsteinen til sin andre tyske batterifabrikk for få uker siden. Og denne uken fremla de sine planer om sin andre batterifabrikk.
Den skal ligge i Beijing og være klar for produksjon i 2020 slik at elbilene kan produseres lokalt med lokale komponenter i det som allerede er det viktigste elbil-markedet i verden, og som har et enormt potensial for videre vekst.
Kampen om hvor elbilene skal bygges er allerede så tilspisset at det går ut over produksjonen av E-Klassen akkurat nå. Fagforeningene er ikke happy med at mye av produksjonen skal flyttes bort til subsidie- og lavkostområdene lenger øst i Tyskland.
Nå er det nok også klart at de første nye elbilene ikke blir rene EVA’er. Vi vil nok se en overføring av deler av dagens produksjon. Den første av de nye vil være på markedet i 2019.
Design-utfordringer
Det jeg gleder meg mest til er å se hvordan designfolkene løser utfordringen. For det første må de begynne å jobbe med materialer de ikke er vant til, i en type miks som BMW har pionert i sine i-biler.
Samtidig er de nødt til å gjøre bilene el-moderne, men ikke så moderne at gamle kunder får bakoversveis.
Det eneste jeg virkelig vet om briefen deres er at (endelig) spylevann skal kunne fylles på utenfra. Og at man skal beholde det såkalte Black Panel, som vi så på Paris-prototypen. En slags grill med et lysbånd som går hele veien rundt.
Og for første gang i historien (for en produksjonsbil) skal stjernen i midten bli et dekorativt lyselement.
Jeg aner ikke noe om hva vi egentlig får se i den store Mercedes-hallen på Frankfurt-utstillingen til høsten.
Men jeg er ganske sikker på at de kommer til å understreke sin imponerende salgsfremgang – og økende avstand bakover til de to andre Premium-produsentene med et elektrisk floor-show som kommer til å ta pusten fra de fleste.
PS!
Daimler har benyttet fotografen Luke Gilford til å ta "motebilder" av Concept EQ i lekre omgivelser – blant annet med skuespiller Susan Sarandon.