-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
S definerer klassen
Den oppgraderte Mercedes-Benz S-klasse setter standarden for luksusklassen, og gir rekkesekseren det beste comebacket den kunne håpet på.
Mercedes S-klasse er kanskje den mest «Mercedeske» av alle Mercedeser. Flaggskipet som skal være ledestjerna (bokstavelig talt) for design og teknologi.
Derfor er det kanskje ikke rart at det er nettopp S-klassen som får æren av å introdusere rekkesekserens comeback for Mercedes. Den høyt aktede motorkonfigurasjonen forsvant for mange år siden, men da Mercedes bestemte seg for å utvikle en helt ny motorserie, ble millionene pumpet inn i utviklingen av en modulær rekkemotor – med sylindertall fra tre til seks.
Det er nok i hovedsak denne modul-tankegangen – ideen om at tre-, fire- og seks-sylindrede motorer deler sylinderspesifikasjoner, at fireren i praksis bare er en avklippet sekser – som er grunnen til at rekkesekseren nå gjør sitt comeback.
Rent pragmatiske grunner, altså. Men det er lov å kaste litt nostalgi inn i bildet også. Sånn for entusiasmens skyld.
Så, det viktigste spørsmålet: Hvordan er den nye sekseren?
Vi starter med en S 500. En modellbetegnelse som tidligere betød skikkelig V8-er er nå plutselig en treliters rekkesekser (åtteren heter nå S 560). Med to turboer yter motoren 435 hestekrefter, så det er ikke mangel på power akkurat.
Vi kan først gjøre det så enkelt som mulig: Dette er et herlig kraftverk! Med rødmerking så vidt over 6000 er det ikke en utpreget turtallsmaskin, men den drar godt gjennom hele registeret og er akkurat så silkemyk som en rekkesekser skal være.
Lydbildet er naturlig nok tynnere enn i åtteren, men det er ikke noen ulyd i sekseren. Litt turboplystring er mulig å høre om man går av gassen på litt høyt turtall, men det er lov.
Vi hopper deretter inn i en S 400d. Den modulære tankegangen strekker seg nemlig ikke bare opp og ned i sylinderantall – men også på tvers av drivstoff. Det er nemlig samme blokka i dieselmotorene som i bensinmotorene nå.
Det første bekjentskapet vi stiftet med den nye motorserien var nettopp en diesel: Den nye to-literen som debuterte i E-klassen i fjor.
Den imponerte oss da, og i sekserform imponerer den enda mer. 700 Newtonmeter er herlig i en bil som S-klasse. Akselerasjonen er uanstrengt, og til og med lyden i denne motoren er bra. Ved tomgang høres den ikke – ved fullt pådrag har den noen bass-drag som faktisk er litt barsk.
Hva med resten av bilen?
S-klassen har fått en overhaling også utover de nye motorene. Nye lykter og oppgradert multimedieanlegg er kanskje de største endringene rent visuelt – der sistnevnte er hentet fra E-klassen.
Det betyr skarpere grafikk og nytt grensesnitt sammenlignet med utgående S-klasse.
Det nye grensesnittet betyr også nytt ratt, med to små berøringsfelt som fungerer som «piltaster» for hver sin skjerm; instrumentskjermen og multimedieskjermen.
Dette fungerer på samme måte som i E-klassen. Med andre ord: Etter fem minutter med tilvenning sitter det godt i fingrene.
Den største nyheten her er at cruise control-pinnen Mercedes har brukt i en mannsalder er fjernet, og erstattet med knapper på rattet – ifølge Mercedes fordi «amerikanerne ville ha det sånn».
Jeg må innrømme jeg foretrekker den gamle pinnen – det blir veldig mange knapper på rattet med den nye løsningen.
Men slike bagateller ødelegger ikke det faktum at S-klassen fortsatt er både ledestjerna til Mercedes, og også standarden for biler i denne klassen.
Litt mer skuffende er det at Mercedes ikke har tatt større steg på den autonome fronten. De mener oppgraderingen til S-klasse har «den største teknologiske oppgraderingen noen Mercedes-modell har sett», men det er ikke særlig mer å finne her enn i E-klassen.
Mercedes kaller selvkjøringsgraden på S-klassen for «Nivå 2 +», men når nye Audi A8 kommer om noen måneder er den allerede på Nivå 3.
Sjekk ut hva nivåene innebærer her
Likevel: Mercedes S-klasse er fortsatt bilen de andre strekker seg etter når det gjelder luksus og komfort, og opplevd velvære både i for- og bakseter.
S-klassen er mye mer enn bare en rekkeseksers gjenfødsel, men i denne midtlivsoppdateringen er det ikke tvil: Det er sekseren som står i sentrum, og jeg digger den.