Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder
Ford F-150 Police Responder

Ford med nytt sheriff-segment

Det var vel på tide at amerikansk politi også skulle få glede av USAs mest populære biltype – trucken. Nå har Ford fått sin F-150 godkjent som utrykningsbil – Responder heter den.

Publisert Sist oppdatert

Det settes spesielle krav til utrykningsbiler. Ikke minst fart og kjøreegenskaper.

Ford i USA har fire utrykningsbiler i sin katalog nå, og får snart sin femte.

«Det krevde faktisk ikke så mye å bygge den opp slik at den kunne godkjennes», forteller Stephen Tyler, han er Fords Police Brand Marketing Manager.

Utgangspunktet var en F-150 FX4 med nesten 370 cm akselavstand. Konvensjonell stålramme, mens hytta er militære spesifikasjoner SuperCrew bygget av ekstra sterke lettmetall-legeringer.

Skikkelige seter og arbeidsutstyr foran, bak er setene trukket i vinyl, med vinyl gulv – den avdelingen skal være lett å rengjøre.

Det er forresten lagt på en 240 A generator som skal sikre forsyningen for alle de ekstra politi-relevante kommunikasjonssystemene.

I maskinavdelingen finner vi en 3,5-liters EcoBoost på 375 hk og 640 Nm koblet til en ti-trinns SelectShift. Firhjulsdrift, selvfølgelig, det er jo det som er hele vitsen.

De nye kravene har også medført andre endringer, speedometeret er for eksempel spesielt kalibrert. Bremsene har fått politispesifikasjoner – det betyr nye kalipere og nytt materiale i bremseklossene.

Nytt stabstag skal bedre både bremsing og kjøreegenskaper og 18-tommerne har skikkelig terrengdekk – for denne bilen regner nok Ford med vil bli brukt til grensekontroll, og i områder som administreres av Department of Natural Resources.

Da hjelper det kanskje også at den i tillegg til utrykning kan håndtere en tilhengerlast på godt over tre tonn.

Powered by Labrador CMS