Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan
Honda Civic sedan

Nå får du Civic som sedan

Den norske Honda-importøren lanserer nå Civic i sedanutførelse med attraktive priser. I tillegg tilbyr de en dieselmotor som holder hva den lover.

Publisert Sist oppdatert

Det er noen år siden sist Honda Norge tilbød Civic i sedanutførelse, men nå kommer den tilbake. Sedanen bygges på et moderne anlegg i Tyrkia mens 5-dørsutgaven kommer fra England.

Les våre førsteinntrykk av ny Civic

– Jeg synes sedanen er så lekker at jeg raskt meldte vår interesse for denne, sier salgssjef Tom Gullkrona Skoglund hos Honda Norge. Han har bestilt et antall på hundre biler som kommer til landet i løpet av andre halvår.

Bilene leveres i et høyt utstyrsnivå og er aggressivt priset – rundt 15.000 kroner under kombikupeen. En Civic Comfort med manuell girkasse koster 315.000 kroner, mens toppmodellen Executive med automatgir og «alt» av utstyr koster 365.000 kroner.

Sporty og praktisk
Motoren er en 1,5-liters turbo med 182 hester og et dreiemoment på 240 Newtonmeter. Velg mellom manuell eller automat (CVT). Null til hundre på 8,4 sekunder (8,1 sek. med CVT) og toppfart på 210 km/t (200 km/t).

Med unntak av Skoda Octavia har 5-dørsutgaven av Civic trolig det største bagasjerommet i kompaktklassen med 478 liter. Sedanen sper på med ytterligere 41 liter, til 519.

Tradisjonelt selges det få sedaner i kompaktklassen, men det var vært noen unntak opp gjennom årene, og Civic kan godt bli et av disse.

Les også vår prøvekjøring av Civic Type R

Oppgradert diesel
Samtidig melder Honda at de har oppdatert sin 1,6-liters dieselmotor som allerede er av de reneste på markedet. Den leveres fra våren 2018, fortsatt med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Newtonmeter.

Motoren er blant de første som et testet etter nye, strengere målemetoder kalt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) som skal gjelde fra neste år.

Denne metoden er basert på faktiske utslipp under kjøring, i motsetning til NEDC som bygger på en teoretisk kjøreprofil. Det forventes derfor at de fleste bilmodeller vil få vesentlig høyere utslippstall med WLTP-syklusen – snittet vil ligge på drøye ti prosent.

Hondamotoren klarer seg imidlertid meget bra. Den oppgraderte utgaven har etter WLTP-metoden et forbruk på 0,37 l/mil tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

Til sammenligning har dagens motor et forbruk på 0,36 liter på mila og et CO2-utslipp på 94 gram per kilometer etter NEDC-syklusen.

Her finner du priser og data for de nye Civic-modellen

Powered by Labrador CMS