Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc
VW toppsjef Dr. Herbert Diess
Volkswagen T-Roc
Designsjef Klaus Bischoff
Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc
Designteamet
Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Endelig på plass: en skikkelig VW-SUV

Volkswagen har ertet oss med litt spennende SUV-konsepter helt siden 2013. Endelig er produksjonsutgaven her.

Publisert Sist oppdatert

Du skal være veldig god hvis du kan ramse opp alle konseptene som har kommet i forkant av den nye T-Roc-modellen til Volkswagen.

Sånn som jeg har notert det startet det med lille Taigun i Sao Paulo i 2012. Det fortsatte med Cross Blue og Cross Blue Coupe her og der, samme år. Så kom den som virkelig het T-Roc – men Concept – til Genève i 2014.

Det var begeistringen for den, sa de ved introduksjonen av produksjonsbilen, som gjorde at de bestemte seg for å bygge den.

Det rene tøv, det vi var begeistret for da var en tre-seters ultra-funky by-geit, med avtagbart tak. Milevis fra T-Roc’en i produksjonsdrakt – som jeg også er begeistret for.

Men ikke kom og si at de ikke ville bygget en moderne SUV – uansett.

Så har vi hatt Cross Coupé GTE og T Prime Concept GTE og – den siste (tror jeg) - T Cross Breeze, i Genève i fjor.

Det er sikkert noen som mangler i denne lista og sikkert noen som er galt plassert, men poenget er at Volkswagen har brukt en uendelighet av tid for å bygge en bil som detter rett opp i et segment som allerede teller seks millioner biler årlig, og som snart kommer til å toppe ti.

På høy tid med andre ord.

Og da de først kom, så kom de godt.

Vi kan hoppe over mekanikken her. Dette er en Volkswagen, bygget på MQB-plattformen med en akselavstand på generøse 260 cm (resten, hvis du MÅ vite det, måler 423 x 182 x 157 cm) og et utseende som er så ikke-Volkswagen som du kan tenke deg.

Du finner flere tekniske detaljer og masse bilder her

Den har karakter hele veien – la gå, fronten er fremdeles ganske slapp i forhold til ting vi har sett på konseptene, min favoritt derfra er fronten på Cross Blue Coupé – men resten står meget bra.

Markerte hjulbuer som er ekstremt muskuløse og som er trukket så høyt opp har vi aldri sett på noen VW før. Dessuten har de klart å beholde en C-stolpe som kan minne om Targa-stolpen fra konseptet.

Den blanke metallstripen som starter på bunnen av A-stolpen og følger hele taket bakover til C-stolpen er også ganske frekk og gir et utmerket skille for to-farge alternativene.

At de ikke har lakkert nederste del av bilen gjør at den ikke virker så høy som den er. (Men hva bakkeklaringen er, aner jeg ikke. Dette er da heller ikke noen off-roader.)

Da jeg så hekken, med litt frekke vinkler og fire store åpninger (ingen av dem har noen funksjon, verken for eksos eller luft-utslipp) måtte jeg spørre om den var gjort nede hos Lamborghini.

Det var den ikke.

Desto større kudos til hjemmelaget som ikke bare har skapt en helt ny, og ganske dristig form, men som også har klart å selge den inn til styret.

Det er lenge siden jeg såpass ærlig har kunnet fortelle Klaus Bischoff, designsjefen, at jeg likte jobben hans, og det var virkelig gøy å kunne henge med de 10 folkene fra designavdelingen som hadde fått bli med til lanseringen.

De var minst like begeistret som meg (og det er slett ikke alltid).

De kunne også svare på min eneste virkelige innvending om at selv med 19-tommere så den litt trangbeint ut forfra. «R-modellen (hva nå det er) vil rette på det» fortalte de.

Spesielt var Tomasz Bachorski fornøyd. Han er sjef for interiørdesign, og hadde jo vist tendenser allerede på den nye Poloen. «Endelig hadde de fått fargestifter», skrev jeg da.

Nå hadde de dratt den enda lenger, for eksempel med karosserifarger på dashbordet – akkurat som på 40- og 50-tallet da instrumentene satt på en svær metallplate som faktisk var en del av karosseriet.

Nå er nok sluttresultatet veldig avhengig av trim-nivået (Base, Sport eller Style), og det later til å være en rekke valgmuligheter for hva man ønsker å se på også, når man ikke ser på veien.

Jeg tror vi har paneler her, med de best integrerte display-funksjonene på denne siden av Airbus. Jeg ble for eksempel vist et TFT-panel med den mest futuristiske grafikken jeg har sett – og det inkluderer en del spill!

Selvfølgelig er det berøringsskjermer og en rekke haptiske fenomener over det hele, men også når det gjelder vanlige brytere (og ikke minst hvordan panelene er montert) er det en presisjonsfølelse på gang her, som helt klart setter en ny standard.

Og allikevel ga Bachorski meg en følelse av at «bare vent på den nye Golfen du! Du har ikke sett noe ennå!»

Volkswagen har allerede gitt andre deler av verden Atlas og Tramont (og Kina skal få T-Roc med lang akselavstand). Men det er vel først med denne at jeg syns de har vist at de har forstått at dersom verden trenger SUV-er fra VW, er det slike som denne den vil ha.

Med andre ord: gruppens pioner i dette segmentet, Audi Q2, er herved parkert. I hvert fall hva design angår.

Hvilket også lover veldig godt for den kommende Polo-baserte versjonen, T-Cross. Dette blir biler som gjør at Tiguan og Touareg må nedgraderes til avdeling for ganske kjedelige fornuft-biler.

For- eller firehjulsdrift, 115-190 hk, 7-trinns DSG, masse bagasjeplass (445 liter sier de), og seter der man sitter godt, har god plass og som også strutter av høy kvalitetsfølelse og masse muligheter for gøyale mønstre og spennende sømmer.

Pris aner jeg ikke, utslippsnivåene er heller ikke klare, men det er allerede åpnet for bestilling.

De første få eksemplarene kommer før jul, men det er neste år det skal ta av, 3.000 slike kommer til Norge – ikke en av dem med antydning av kabel, verken for batteri eller annen form for plugg-inn.

Og derved tror jeg også jeg har svart på alle spørsmålene deres, bortsett fra det som kom fra Jørn H.

Og det er litt flaut.

Hei Jørn – ditt var egentlig det eneste virkelig originale spørsmålet, og det glemte jeg å sjekke opp. Og jeg har ennå ikke fått svar fra produktansvarlig hos importøren.

Du skriver: «Jeg håper VW legger ryggekameraet bak logoen på bakluken slik som på Golf og Passat. De bommet med Tiguan. I Norge er det upraktisk å ha et kamera som er eksponert for vær og vind og hvor du må tørke av linsen når man skal rygge bare fordi det har regnet litt».

Jeg er sikker på at vi skal få oppklart dette ganske snart – men hvis VW hadde kjøpt disse elementene fra Continental og ikke fra andre underleverandører, hadde det ikke vært noe problem, uansett. Continental har nemlig utviklet sitt eget rensesystem for linser og sensorer.

Det er slike detaljer jeg kaller et Virkelig Fremskritt.

Men, som sagt, du skal få beskjed.

PS!
Volkswagen-selger Marius Holtan-Hartwig hos Follo Bil har sendt oss følgende kommentar angående det ubesvarte spørsmålet om ryggekamera:

"Importør har svart meg på hvorfor ikke ryggekamera er plassert under logoen på Tiguan og Touran. Det var fordi åpning av døren så høyt opp ville være ubehagelig for alle under 2 meter. Hvorfor de ikke kunne kombinert åpning over skiltet med linsen under logoen er en annen sak.

Begge disse bilene har for øvrig spyledyse på linsen slik at det fungerer godt også i sølete vær."

Da fikk vi vel oppklart det siste av spørsmålene deres også.

Powered by Labrador CMS