-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes oppgraderer S-ene
Mercedes har nylig foretatt en midtlivs oppdatering av S-Klassen. Nå gjør de tilsvarende grep med S-Klasse Coupé og Cabriolet.
– Den oppgraderte Mercedes-Benz S-klasse setter standarden for luksusklassen, og gir rekkesekseren det beste comebacket den kunne håpet på, skrev kollega Odd Erik etter å ha kjørt bilene for et par måneder siden.
Nå er turen kommet til nisjemodellene, S-Klasse Coupé og Cabriolet.
OLED
– For første gang benyttes OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes-Benz. De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold, skriver Mercedes i en pressemelding, og fortsetter:
Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon. I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.
I likhet med sedanen får nye S-Klasse Coupé og Cabriolet et oppgradert heldigitalt instrumentpanel, nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og den innovative ENERGIZING-funksjonen som syr sammen alle bilens komfortelementer for en mer behagelig reise.
De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer.
Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse. I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene om oppstår i høyhastighetssvinger.
Sportslige AMG-utgaver
For de som setter pris på et mer sportslig oppsett har ingeniørene fra Affalterbach gjort sitt for å tekkes de mest kravstore kundene med AMG S 63 4MATIC+ og AMG S 65.
Fra utsiden er det mest synlige tegnet på at det bor et monster under panseret den aggressive panamericanagrillen og en frontfanger i jetvingedesign.
Med AMG Track Pace kan føreren analysere og forbedre sine rundetider i en bil med lynraske girskift og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer.
Launch Control er også gjort mer brukervennlig – alt som trengs er en solid venstrefot på bremsen og en bestemt høyre på gasspedalen. 0-100 km/t på 3,5 sekunder er hyggelig selv for de som bruker bilen mest til komfortable langturer.
Motoralternativer
Begge karosserivarianter blir tilgjengelig med flere kraftige bensinmotorer, fra den nyutviklede rekkesekseren med 48-volt-system og boostfunksjon til den legendariske V12-motoren på 6 liter.
S 63 kommer med V8-motoren fra AMG GT og firehjulsdriftsystemet 4MATIC+ med 100 prosent variabel kraftdistribusjon mellom akslene.
S 560 | AMG S 63 | AMG S 65 | |
Sylindere | 8/V | 8/V | 12/V |
Slagvolum (cc) | 3982 | 3982 | 5980 |
Ytelse (kW/hk) | 345/469 | 450/612 | 463/630 |
Dreiemoment (Nm) | 700 | 900 | 1000 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,87 | 1,01 | 1,20 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 199 | 229 | 272 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 4,60 | 3,50 | 4,10 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 | 250 |
S 450 4MATIC | S 560 (4MATIC) | AMG S 63 4MATIC+ | AMG S 65 | |
Sylindere | 6/V | 8/V | 8/V | 12/V |
Slagvolum (cc) | 2996 | 3982 | 3982 | 5980 |
Ytelse (kW/hk) | 270/367 | 345/469 | 450/612 | 463/630 |
Dreiemoment (Nm) | 500 | 700 | 900 | 1000 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,89 | 8.0 (8,7) | 0,93 | 1,19 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 204 | 183 (197) | 211 | 279 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 5,50 | 4,60 | 3,50 | 4,50 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 | 250 | 250 |