Volvo XC40
Avduking i Milano
Volvo XC40
Avduking i Milano
Volvo XC40
Avduking i Milano
Volvo XC40
Avduking i Milano
Volvo XC40
Designer Ian Kettle
Volvo XC40
Avduking i Milano
Volvo XC40
Designer Ian Kettle
Volvo XC40
Designer Ian Kettle
Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Her er Volvo XC40

Volvo har i dag avduket sin nye utfordrer i det kompakte SUV-segmentet. I tillegg lanserer de et abonnement-tilbud for dem som ønsker enkelt, komplett bilhold.

Publisert Sist oppdatert

XC40 er Volvos første modell i det kompakt SUV-segmentet, og første modell ut på en helt ny plattform. CMA (Compact Modular Architecture) skal etter hvert danne grunnlaget for en rekke nye modeller i 40-serien.

Fremtidsrettet
Plattformen skal deles med Volvos morselskap Geely og skal også benyttes for en ny serie under merkenavnet Lynk & Co. CMA er klargjort for elektriske drivlinjer, og etter hvert vil Volvo tilby både ladbare hybrider og rene elbiler i serien.

I første omgang skal XC60 selges med to alternative drivlinjer, en T5 bensinutgave med 247 hk og en D4 dieselversjon med 190 hk. Begge har firehjulsdrift og automatgir som standard.

Utvider tilbudet
Siden vil det komme tresylindrede motorer i tillegg til ladbare hybrider og en elbilutgave. Disse foreligger det foreløpig ikke detaljer om.

Det gjør det heller ikke om bilens mål, så foreløpig kan vi ikke sette opp en konkurrentanalyse, men naturlige koinkurrenter er nok Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA. .

Som alle moderne Volvoer er den spekket med elektroniske hjelpemidler, og designer Ian Kettle fremhever at bilen fortsetter Volvos trend med skandinavisk design i tillegg til at den er influert av det siste som skjer i moteverdenen med hensyn til farger og materialvalg.

Abonnement
I tillegg til rent salg og leasing lanserer Volvo et helt nytt abonnementstilbud med betegnelse «Care by Volvo». De sammenligner det med abonnementet på en mobiltelefon der kundene har en fast månedspris å forholde seg til som dekker alt, inkludert service.

Norge er blant pilotlandene i dette prosjektet, sammen med Sverige, Storbritannia, Tyskland, Spania, Italia, Polen og USA. Andre land skal komme til senere.

I Norge vil abonnementet koste kr 6500 per måned, uten forskuddsbetaling og med en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer per år i to år.

Du kan da velge mellom en XC40 D4 AWD Momentum og en T5 AWD Momentum. Trolig kommer rimeligere tilbud etter hvert som nye drivlinjer introduseres.

Mye mer enn leasing
Abonnementet innbefatter at kundene kan bytte til en annen bil midlertidig dersom de har spesielle behov, de kan også dele bilen med venner og kjente via nøkkelfri tilgang, og de kan få varer levert direkte i bilen – blant mye annet.

De får tilgang til bildeling og rabatt på utleie gjennom Hertz verden rundt.

Produksjonen av XC40 starter ved Volvos fabrikk i Gent, Belgia i november, og de første bilene kommer til Norge i mars 2018.

Prisene i Norge blir som følger:

XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum

kr 560 000

XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design

kr 603 000

XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum

kr 510 000

XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design

kr 553 000

Powered by Labrador CMS