-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Farvel til Frankfurt
En ting er å vinke farvel til Frankfurt etter avsluttet 2017-bilutstilling. Noe annet er å vinke farvel til selve bilutstillingskonseptet. Kanskje er det det vi har gjort?
Vi visste at den ville være annerledes. En rekke store bilprodusenter som har pleid å beslaglegge store gulvflater, meldte lovlig fravær i år.
Små bilprodusenter finnes det nesten ikke mer, den eneste avvikeren vi fant var en Roding, og den sto hos Thyssen-Krupp som eksempel på Steer-by-Wire.
Dessuten hadde selv de store tyske som var der, krympet.
Hos Mercedes var en hel etasje tømt for biler, i stedet var det laget en Silicon Valley campus-aktig avdeling for å trekke til seg unge, kreative start-up hoder – akkurat de som har meldt seg ut av bil.
Og hos Volkswagen-Gruppen hadde de trukket inn Audi fra den midlertidige kjempepaviljongen de har pleid å sette opp utendørs.
Til og med BMW ga oss signaler. Både de og Mini var der, også med nye konsepter, men på tross av nytt Fantom, hadde de valgt å holde Rolls-Royce borte. Bagatell? Tendens, sier jeg.
Markedsplass
Utendørs lignet det hele mer på en type Røros-martnan enn på en bilutstilling, med alt mulig slags rask (noe var faktisk også bilrelatert!) fra en endeløs rekke telt langs hoved-aksen. Og det var satt opp noen prøvekjøringsområder som var komplett patetiske.
Litt underlig var det også å starte i den ene hallen nede ved presse-inngangen. Der fant man de vanlige – det begynte med Trasco (skuddsikkert) og Brabus (krutt og dynamitt) og fortsatte med gamle kjente.
Men så, neste hall, som alltid har vært like full av utvilsomme biler, var nå ganske tettpakket av underleverandører.
Lav show-faktor
Smidde opphengningselementer fanget kanskje ikke den store interessen? Så ble det bil igjen, i den store Hall 8, men minst like mye gulvflate for underleverandører som for bilprodusenter.
Jeg syns det er topp å møte alle disse som i realiteten legger premissene og skriver fremtidige spesifikasjoner for bilfabrikkene, men som bilSHOW er det kanskje ikke maksimalt?
Men som dere skal se av disse siste bildene mine fant jeg mer enn nok til å bli engasjert, nostalgisk, interessert, kynisk og jeg fant heldigvis, som vanlig, mer enn nok jeg kunne smile av.
Det blir nok flere IAA fremdeles, men at de vil endre karakter har vi allerede fått overbevisende eksempler på.