-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Land Rovers første ladbare
Hundrevis av nordmenn står på venteliste for el-SUV-en Jaguar I-Pace. Her kommer første ladbare modell fra broderfirma Land Rover.
Jaguar har stilt seg i rekken av produsenter som lover elektrifisering av alle modellserier innen 2020. Her kommer den første – Range Rover Sport Plug-in Hybrid, eller P400e som er modellbetegnelsen.
Den ladbare hybriden kombinerer en firesylindret bensinmotor på 300 hester med en elmotor på 116 hk til en samlet effekt på 404 hestekrefter. Med et maks dreiemoment på 640 Newtonmeter sprinter modellen til hundre på 6,7 sekunder og har en toppfart på 220 km/t.
Les også: I kø for luksusbiler
Målt etter den snart pensjonerte NEDC-syklusen har Range Rover Sport P400e et snittforbruk på 0,28 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 64 gram per kilometer. Den oppgitte el-rekkevidden er 51 kilometer, med firehjulsdriften innkoblet.
Harmonisk
Sjåføren kan velge mellom forskjellige kjøremodi basert på hva som er mest hensiktsmessig.
Standard modus er parallell hybrid med begge motorer i aksjon, men sjåføren kan også påvirke batteriforbruket ved å velge SAVE som gjør at batterinivået aldri faller under et ønsket nivå.
PEO (Predictive Energy Optimisation) er et annet alternativ. Når man legger inn en rute i navigasjonssystemet vil GPS-en ta hensyn til kurvatur på ruten og kombinere de to motorene for å oppnå lavest mulig forbruk.
Les også: Disco for ekstremister
Innstilt på EV er det kun elmotoren som er i bruk, så lenge det er strøm nok på batteriene.
Bånndrag
Den avanserte Terrain Response 2-teknologien utnytter også elmotorens høye dreiemoment ved lave turtall for maksimal fremkommelighet i røft terreng.
Elmotoren får sin energi fra en 13,1 kWh Li-ion batteripakke. For å oppnå optimal vektdistribusjon er bensinmotoren montert på langs og elmotoren integrert med girkassen, sammen med en 7 kW lader. Batteripakken ligger under bagasjerommet.
Man kan fullade batteriene på to timer og 45 minutter fra en 32 A veggboks, alternativt syv og en halv time fra en 10 ampere standard kontakt.
(artikkelen fortsetter)
Teknisk oppgradering
Parallelt med introduksjonen av hybridutgaven foretar Land Rover en oppgradering av alle variantene av Range Rover Sport som blant annet inkluderer kosmetiske detaljer og avansert LED lysteknologi, nytt infotainment system med to 10-tommers skjermer og nye farger / materialer.
I tillegg til den ladbare hybriden tilbys Range Rover Sport med et utvalg bensin- og dieselmotorer med fire, seks eller åtte sylindre. Toppmodellen SVR har en kompressormatet V8 med 575 hester og 700 Newtonmeter.
Norsk jubel
Den norske Land Rover-sjefen, John Helmersen, ser frem til å få den første ladbare hybrid på programmet.
– I fjor utgjorde ladbare hybrider 14 % av totalmarkedet, og hittil i år har salget allerede økt med 23 %. Jeg er sikker på at Range Rover Plug In Hybrid vil bli en viktig bidragsyter til vårt salgsvolum neste år, sier John Helmersen.
– For øyeblikket kan vi ikke si noe hva angår salgsstart. Dette vil kommuniseres i mars neste år. Men kunder kan allerede nå forhåndsbestille bilen, sier John Helmersen som foreløpig ikke har noen pris klar på de nye modellene.