-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Se på oss! - Del 2
Mini Clubman er noe så spesielt som en bil med seks dører. Helt nye Audi Q2 er en Audi.
- Del 1
Det er ikke sikkert de baki setter like stor pris på svingete omveier hele tiden, men de kan i hvert fall glede seg over en Mini det er fullt mulig å tilbringe baksete-tid i. Det er det ikke ofte vi har kunnet påstå. Bakseteryggene kan naturligvis legges ned og dermed øke bagasjekapasiteten mye, men selv med setene i bruk er bagasjeplassen godkjent.
Men Audien har enda bedre plass, både i baksete og bagasjerom. Spesielt er det hodeplassen i baksetet som gjør livet enklere for de som ikke rakk å rope «shotgun».
Når det kommer til duppeditter og fancy funksjoner scorer de to bilene ganske likt. De er begge utstyrt med radarbasert cruise control – hvor Audiens fungerer best, siden Minien kutter ved 30 km/t. Dessuten har vi veldig sansen for hvordan cruise controlen opereres i Audien; med en egen spak til venstre for rattet.
Akkurat denne Q2-en var ikke utstyrt med Audis «virtual cockpit»: Et digitalt instrumentpanel, hvor funksjonene enkelt styres med knapper på rattet. Heldigvis er dette tilgjengelig for Q2, og definitivt noe jeg vil anbefale. De analoge instrumentene i «vår» Q2 er på sin side eksemplarisk lettlest, i motsetning til instrumentene i Minien, som er knøttsmå.
Mini har heldigvis kompensert for dette med head-up display, som fungerer veldig bra.
Hovedskjermen i Minien ser litt malplassert ut i den svære ringen som i forrige Mini-generasjoner huset speedometeret. Men iDrive-systemet, hentet fra BMW, fungerer like bra i en Mini som i en 1-serie.
Audi-skjermen er noe større, med litt mer lettlest grafikk, men menyvalgene er ikke alltid intuitive, og det kan bli litt mye frem og tilbake med kontrollhjulet i midtkonsollen. Mye av dette er nok uansett en vanesak. Etter en uke eller to med begge disse systemene vil de nok sitte så godt i fingrene at man ikke tenker over de små logiske bristene her og der.
Dyre gleder
Mini Clubman og Audi Q2 er derimot for de som vil skille seg litt ut, vil vise at de har gjort et bevisst valg av bil, og ikke er redd for å gi noen signaler om at det er lov å vise seg litt frem.
Mini er jo selve symbolet på personalisering av bil – med mulighet for alskens fargekombinasjoner både ut- og innvendig.
Men det koster også. At en Mini, uten verken skinnseter, elektrisk setejustering, stor navi eller ryggekamera, skal koste godt over en halv million kroner, er jo galimatias.
Audien er ikke billig den heller, selv om den ikke akkurat virker overlesset med utstyr, men bikker i det minste ikke 500.000-grensa.
Q2 er Audis frieri til de som vil ha en bil med egenart, en egen stil. Men personaliseringen begrenser seg egentlig til kontrastfarge på C-stolpen. Fra fabrikk er den lakkert i bilens farge, men for 2650 kroner kan man velge hvit eller grå «blade», som Audi kaller det.
Jeg skjønner ikke helt tiltrekningen til en Q2, når en A3 både kjører bedre, ser bedre ut og koster mindre.
Alt i alt er det derfor Minien som stikker av med seieren i vår duell. Den kjører bedre, har mer å by på når det gjelder personalisering og gir oss det lille smilet når vi sitter bak rattet. Det klarer ikke Audien helt levere.
LES VIDERE:
Del 1
Testdata og valg