Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga

Da Ford yppet mot Lexus - Del 1

Ford strekker seg mot premium med Vignale. Men holder konseptet mål i møte med ekte premium? Her ser du hvordan det gikk da oppgradert Ford Kuga i Vignale-innpakking møtte Lexus NX 300h.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Sitter vondt
– Du, jeg sitter vondt i Forden. Det hjelper ikke om setene har all verdens elektriske innstillingsmuligheter og spesialdesignet setetrekk. Jeg sitter ikke godt, sidestøtten er for dårlig og jo lengre vi kjører, jo verre blir det. Denne bilen hadde jeg ikke orket å kjøre langt med, slår Sørensen kategorisk fast.

Etter nok en halv time er det klart for bilbytte. Jeg har ligget foran og kjørt opp løypa med NX 300h, og samtidig notert noen punkter i margen:

Hvordan kan det ha seg at en såpass flott bil har så ufølsom styring? Hvorfor er den ikke støydempet enda bedre, har korsryggstøtteregulering, et baksete med høyere sitteposisjon over gulvet og skiposeløsning? Og er det ikke mulig å tvangsstyre CVT-kassen for å unngå at motorturtallet når rødmerkingen ved hver forbikjøring?

En snau time senere: – Jeg sitter utvilsomt bedre i Lexusen. Sidestøtten er bedre, men også den generelle komforten. Her kan jeg trives i mange timer. Dessuten oppleves interiøret langt mer påkostet med dyrere materialer og bedre finish. Men jeg er enig i det du sier om styringen, der er Kuga bedre, langt bedre selv om forskjellen skrumper noe når Lexus svitsjes over til sport-innstilling.

– Så langt er mitt førstevalg Lexus, slår Sørensen klart fast.

Men vi har mange mil igjen å kjøre. Ting kan endre seg.

Og det gjør det.

Kjører best
– Det skal Ford ha, at Kuga kjører forbasket bra. Fordi styringen hele tiden gir eksakt tilbakemelding om hvor bilen befinner seg, kan den plasseres med millimeterpresisjon på veien, fortsetter min makker, og jeg legger til at jeg har gledet meg til hver nye sving. Maken til harmoni mellom styring og chassis er sjelden vare i en familiestor SUV.

Den er tross alt et høybygg, men jeg har ingen følelse av det, annet enn når jeg setter meg inn og ser over de andre bilene i trafikken. Akkurat det å sitte høyt verdsettes av mange, ikke minst av dem oss som har kjørt bil i en del år.

Lexus har en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor som hovedmotor assistert av to elektriske motorer i en parallellhybridløsning, hvor bensin-/elmotor foran jobber sammen for maksimering av økonomi og nødvendig effektuttak.

Firehjulsdriften besørges av en egen elektrisk motor bak. NX 300h deler drivlinje og plattformelementer med Toyota RAV4, en av landets mest kjøpte SUV-er for tiden. Samlet effektuttak: 197 hk.

Samhandling
Kuga, derimot, er utrustet med en konvensjonell dieselmotor på to liter og 180 hk effekt, alt koblet til en sekstrinns dobbeltclutch-girkasse. Siden bilen – som Lexus – i prinsippet er forhjulsdrevet, overføres nødvendig kraft mekanisk til bakhjulene via en Haldex-kobling.

All erfaring tilsier at mekanisk firehjulsdrift er den elektriske overlegen når du virkelig trenger drift på alle hjul. Men verken Kuga eller NX 300h har egentlig noe utenfor veien å gjøre, så dette har mer teoretisk enn praktisk verdi.

Vi erfarte raskt at ved litt engasjert kjøring samhandler dieselmotoren og sekstrinns dobbeltclutchgirkassen i Kuga bedre enn bensinmotoren og CVT-kassen i Lexus.

Hva er viktigst?
Men jeg spør likevel igjen: Er selve kjøreopplevelsen viktigst og komfort/finish/materialvalg godt nok i Kuga Vignale for å holde følge med Lexus NX 300h, som alle i teamet opplever mer komfortabel og flottere bygd, men som ikke helt henger med når veiene innbyr til engasjert kjøring?

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS