VW e-Golf
VW e-Golf
VW e-Golf
VW e-Golf
VW e-Golf

VW Golf: Den forutsigbare

I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Elbiler kan grovt deles inn i biler som skiller seg ut og biler som slett ikke gjør det. VW Golf hører med til sistnevnte, inneholder alt som forbindes med Golf og skjuler godt den elektriske siden. Mange liker det slik.

Jeg har jevnlig repetert at Golfs suksess hviler på produsentens evne til å tilpasse bilen til skiftende trender og alltid gjøre den moderne nok til å være attraktiv for mange. Resepten har gjort Golf til verdens nest mest kjøpte personbil samtidig som den innehar samme plassering i historisk perspektiv.

En god bil
En slik posisjon hadde ikke vært mulig uten å lage en god bil, og som kompakt elbil er det først i år Golf ligger litt bakpå. Så gjenstår å se om utvidet batteripakke og bedret rekkevidde til teoretiske 300 km holder i konkurrentkampen, som fortsatt handler om rekkevidde og prisen på den.

At VW legger på e-Golf-prisen til 300.000 kroner skaper priselastisitet også i elbilmarkedet, ettersom biler med 30 kWh batteripakke nå prises helt ned mot 200.000 kroner, altså nær 100.000 kroner under oppgradert Golf.

Uansett mener testteamet at Golf fortsatt er en forbasket god bil, og hadde den ikke befunnet seg i det øvre prissjiktet, ville den vunnet på alle punktene vi måler testbiler.

Golfs interiør scorer høyt selv i sin gjennomførte og litt tungt presenterte konservatisme. Alle likte den nye, midtstilte og sylskarpe infotainmentskjermen, men denne blir nesten overflødig i møte med all informasjonen som presenteres rett foran nesetippen i Active Info Display, altså der de tradisjonelle instrumentene før befant seg. Kun headupdisplay manglet.

Sitter best i Golf
Ikke i noen av bilene i testen sittes det bedre enn i Golf. Og særlig gjelder det for baksetet. I tillegg kjører Golf bra selv om den 345 kilo tunge batteripakken dreper noe av dynamikken i et ellers godt chassis. Det gjør Golf mer til komfort- enn sportsmaskin.

Økt motoreffekt til 130 hk merkes riktignok på ytelsen uten at Golf av den grunn nærmer seg sprinteregenskapene til Opel Ampera-e, eller BMW i3.

Volkswagen valgte å krysse av i de fleste rubrikker for sikkerhet og førerstøttesystemer på e-Golf og inkluderte fotgjengergjenkjennelse, blindsonevarsling, skiltgjenkjenning, filskiftvarsling og automatisk kollisjonsbrems samt varmetråder i frontruta, radarstyrt cruisekontroll med køfunksjon, og ryggekamera skjult bak emblemet bak for at det ikke skal skitnes til.

Men hvor tok oppvarmet ratt veien? Knapt noe oppleves deiligere midtvinters enn å holde i et varmt ratt. Så får det heller være at noe av dette befinner seg på ekstrautstyrslisten.

Konklusjon: En strålende bil som er blitt litt bedre og betydelig dyrere, samtidig som den fortsatt har snau batterikapasitet.

LES VIDERE:

- Innledning

- Volkswagen e-Golf

- Hyundai Ioniq

- Kia Soul

- BMW i3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS