-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hyundai Ioniq: Den stilige
I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.
Hyundai Ioniq EV er utrolig lett å finne seg til rette i. Her er det bare å sette seg inn og kjøre. Dessuten ser den bra ut med firedørs kombiform som dras litt i retning av kupé.
Andre trekk ved Ioniq tiltaler også som eksempelvis det lave forbruket oppgitt til 1,14 kWh per mil. Hyggelig nok endte det faktiske forbruket på identisk samme tall. Det betyr i praksis at Ioniq med forholdsvis beskjedent batteri (28.0 kWh) i praksis ikke byr på dårligere rekkevidde enn flere av de andre bilene i testen.
Tåler høy fart
I daglig bruk vil jeg mene dette er bilens styrke i forhold til mange andre elbiler, og gjør at det beskjedne batteriet ikke framstår som den begrensningen det ellers ville blitt oppfattet som, når alt under 30 kWh nå regnes som tilstrekkelig.
Noe av forklaringen på det lave forbruket ligger i bilens lave vekt på 1420 kilo. Riktignok sleper Ioniq på 175 kilo mer enn BMW i3, men likevel 80 kilo mindre enn halvbroren Kia Soul og 120 kilo mindre enn VW Golf, som er tyngst i dette selskapet.
Lav byggehøyde og gunstig aerodynamikk hjelper også til og reduserer forbruket.
Komfortabel
Med desidert størst utvendig lengde (4,47 meter) stiller Ioniq seg ved siden av de større kompaktbilene. Men kupeformen har sin pris og lang bil hjelper ikke dem som tenker å sitte bak, for der er det trangere enn i eksempelvis betydelig kortere VW Golf.
I tillegg til å være batterielektrisk, tilbys Hyundai Ioniq også som hybrid og ladbar hybrid. Bilen bygges over det koreanske bilkonsernets nye lest for elektrisk mobilitet og deler plattform med Kia Niro.
Dessverre leverer ikke Hyundai nok biler til Norge for å dekke behovet. Det betyr et halvt års ventetid for dem som bestiller bilen nå.
LES VIDERE:
- Innledning
Volkswagen e-Golf
Hyundai Ioniq
Kia Soul
BMW i3
Vårt valg
Testdata og poeng