Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul
Kia Soul

Kia Soul: Bento Box

I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Dette er som en Bento Box, kantet og med mange rom, kom det spontant fra en i testteamet.

Ja, det er både greit med plass og mange steder å legge fra seg små ting i Kia Soul, så sånn sett minner koreaneren og halvbror til Hyundai Ioniq om japanske nistebokser.

Friskt pust
Med friskt utseende tok Kia Soul norske elbilkjøpere med storm og først i år faller salget, sannsynligvis som en følge av konkurrentenes forbedrede rekkevidde.

Også Kia har optimalisert batteriet i Soul med 3 kWh, fra 27 til 30 kWh. Kia hevder dette øker rekkevidden fra 212 til 250 kilometer. Selv det er i snaueste laget i dag.

Det Soul taper på manglende førerstøttesystemer og litt kjipt plastinteriør, tar den delvis igjen på hyggelig pris og massevis av sjarm. Kia er lett å like og lett å bli glad i.

Problematisk i baksetet
Setene, derimot, er ikke like lette å like. Sittestillingen bak blir for lav og litt badekaraktig på grunn av bilens høye skuldre. Foran derimot går det bedre, men selv med kjøling i seteputene kan ikke komforten i Soul måle seg med komfortnivået i Golf.

Kia Soul ser mye større ut enn den faktisk er. Særlig rammer det bagasjeavdelingen, hvor rommet til ladekablene under det doble gulvet stikker av med viktig volum. Men så er i det minste ladekablene stuet vekk, for i både Golf og Ioniq blir de liggende og slenge i bagasjerommet.

Soul stiller i komfortklassen, men her gjelder å velge sportsinnstillingen på den variable styringen for at kjøreopplevelsen ikke skal oppleves svampaktig.

Familielikheter
Slektskapet mellom Kia Soul og Hyundai Ioniq skinner jevnlig gjennom. Infotainmentgrafikken har det meste felles, med tydelig tilkjennegivelse av når kjøringen er økonomisk og når den ikke er det.

Uten at jeg vil påstå at forskjellene er av vesentlig betydning, har Soul høyest forbruk med 1,47 kWh per mil. I kombinasjon med snau batteripakke, var Soul den eneste bilen som under testen maktet å fremkalle et snev av rekkeviddeangst.

Siden Soul er konstruert for å kunne svelge unna 100 kW i ladeprosessen, renner strømmen forholdsvis raskt inn på hurtigladestasjonene.

LES VIDERE:

- Innledning

- Volkswagen e-Golf

- Hyundai Ioniq

- Kia Soul

- BMW i3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS