-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford Ranger: Favoritten
I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.
- Innledning
Om kåring av vinner hadde vært en av øvelsene, måtte det bli Ford Ranger. Den er motorsterk nok med 200 hk tatt ut av en 3,2-liters femsylindret motor. Den rå motorlyden gjør at jeg umiddelbart tenker på amerikanske Ford F150, USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse.
Utstyrspakket
Utstyret overvelder i Ranger. Her er skinnratt og kunstskinn på dashbordet, et komplett førermiljø hvor intet fra personbilen mangler – og Ranger er eneste i testen med radarstyrt cruisekontroll. Bevares så deilig.
Og den var eneste med varmetråder i frontruta. Hvorfor ikke alle biler i Norge har det, er en gåte.
God å sitte i, er Forden også, de seks trinnene i automatgirkassen gir fin flyt i kjøringen, og 1,8 tonn på slep var knapt merkbart på annet enn forbruket.
Høyest egenvekt med 2132 kilo ga også høyest forbruk, selv om forskjellen på papiret er mer merkbar på engangsavgiften enn på drivstoffregningen.
Eksempelvis betales det 30.000 kroner mer i avgift på Ranger sammenliknet med Nissan Navara. Men både i grunnpris og slik bilene vi hadde med i testen var utstyrt, skilte lite i pris mellom de fire «japanerne». Kun VW Amarok var betydelig dyrere.
Rap cab
Ranger var eneste i testen med såkalt rap cab, det vil si bakdører som slår bakover og åpner til et lite bagasjerom bak forsetene med 30 cm lenger plan som konsekvens. Bruksområdet avgjør hva som er mest hensiktsmessig.
Ranger har en liten, men svært fiffig, detalj som gjør tilhengerpåkoblingen til en lek. En svart strek midt i skjermbildet linker tilhengerkoblingen til kula på bilen – og uansett hvor utrent du er til å rygge mot en tilhenger, vil du treffe på centimeteren hver gang. Særlig godt fungerte dette særs enkle hjelpemiddelet i mørket.
Selv med 22,9 cm bakkeklaring vil jeg ikke rangere Ranger som en typisk anleggsbil. Den er like mye en vise-seg-fram-i-bil med bøyler på taket og fete stigtrinn.
Tidligere hadde Ford Ranger en halvbror i Mazda BT-50, men står nå på egne hjul og bygges i Sør-Afrika.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Ranger
- Isuzu D-Max
- Nissan Navara
- Toyota Hilux
- VW Amarok
- Testdata og poeng