Klokkedesigner Torgeir Sanders med eget sportsbilinspirert urmerke. (Foto: Øivind Skar)
Klokkedesigner Torgeir Sanders med eget sportsbilinspirert urmerke. (Foto: Øivind Skar)
Klokkedesigner Torgeir Sanders med eget sportsbilinspirert urmerke. (Foto: Øivind Skar)
Klokkedesigner Torgeir Sanders med eget sportsbilinspirert urmerke. (Foto: Øivind Skar)

Designet eget urmerke

Torgeir Sanders ser ut som en urmaker, men er det ikke. Derimot har han som en av få nordmenn designet og satt i produksjon og salg sitt eget klokkemerke.

Publisert Sist oppdatert

Hørt om klokkemerket Cursus Victus, navnet som inneholder racing og livsstil i betydningen?

Slår du opp på nettet finner du følgende: Cursus Victus is a Micro watch brand, established in 2015. Our mission is to make quality watches that looks great with your classic car.

Og dette er akkurat hva det handler om for designer og bilentusiast Torgeir Sanders.

– Mange bilmerker har sine egne klokker, men få av dem oser det noe dypt sjelelig av. Mer som om bilprodusentene bare har satt firmalogo på en vanlig klokke.

Jeg fant rett og slett ikke noe som jeg likte, noe som passet mine klassiske biler, så da designet jeg like godt mitt eget ur, ler Torgeir Sanders.

– Nei, urmarker er jeg ikke. Men jeg er designer og har derfor designet alt i uret bortsett fra selve verket. Så fant jeg fram til en produsent som kunne sette delene sammen med den kvalitet jeg ønsket. Og der er vi i dag, sier Sanders.

– De fleste som designer ur gjør det for entusiaster. Jeg fant min nisje i bil- og MC-entusiasmen fordi det ligger mitt hjerte nær. Inspirasjonen er fra sportsbilinstrumentering, du ser rødmerkingen på tallskiven, hullene i klokkeremmen linkes til kjørehanskene og selve stoppeklokken ligger på nivået bak tallskiven.

Klokken med modellnavnet CMXI – navnet sier jo det meste om at Sanders har hentet mange ideer til sin første modell med 45 millimeter kassebredde og 24 millimeter rembredde fra egen garasje – leveres med tre ulike design på urskiven, en standard i svart, en med hvit urskive og NATO-rem laget i 25 eksemplarer og en med elementer i grønt, produsert i 50 eksemplarer. Klokkemerkets logo preger urets bakside.

Uten å snakke for høyt om det jobber Sanders for tiden med et mekanisk ur, men naturligvis ut fra samme grunnidé.

Torgeir Sanders legger heller ikke skjul på interessen for mytologi. Derfor står det preget inn på latin i kanten rundt selve urskiven: Selv en gud sliter med å skille mellom fornuft og kjærlighet.

Til det daglige arbeider Sanders og hans 25 medarbeidere med visuelle effekter, i hovedsak for filmindustrien, jevnfør eksempelvis den norske filmen «Bølgen».

Powered by Labrador CMS