Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 718 Cayman GTS

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Verdenspremierer for Porsche i LA

Porsche har flere nyheter å vise når LA Auto Show åpner til helgen. Sportsbiler står selvsagt i sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Den viktigste nyheten, sett med norske øyne, er nok Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Men siden vi allerede har avslørt det meste som er verd å vite om denne, inkludert prisen på drøye to millioner kroner, hopper vi til neste premiere.

Og for amerikanere er det Cayenne Opus 3, men den er også gammelt nytt for faste BilNorge-lesere – vi var jo på hjemmebesøk i Zuffenhausen da den ble presentert i slutten av august.

Så da står vi igjen med tre lekne sportsbiler som har verdenspremiere i Los Angeles.

GTS på Boxster og Cayman
718-modellene Boxster og Cayman kommer nemlig i de mest sportslige utgavene med GTS som tilleggs-bokstaver.

Begge henter ut 365 hk – 15 hk mer enn S-utgavene – fra sine 2,5-liters turbo boxer-motorer. Maks dreiemoment er økt med ti til 430 Newtonmeter.

Bilene kan leveres med 6-trinns manuell eller PDK dobbel clutch girkasse. Null til hundre på 4,1 sekunder er fem tideler kjappere enn S-utgavene, og 290 km/t er fem kilometer ekstra toppfart.

GTS innebærer også at du får med utstyr som Sport Chrono-pakken, Torque Vectoring (PTV) samt Porsche Active Suspension Management (PASM) som senker bilen med 10 mm.

Og selvsagt en del eksklusive detaljer i eksteriør og interiør som understreker de sportslige ambisjonene.

Nok en 911
Med «911 Carrera T» lanserer Porsche puristutgaven av sin mest populære sportsbil. Lavere vekt, tettsteget girkasse og mekanisk bakdiff skal fremheve 911ens mest sportslige sider.

Motoren er den samme treliteren som i en vanlig Carrera, med 370 hester. T-en hos Porsche står for Touring, og medfører at du får både mer og mindre enn i standardutgaven.

MER i form av PASM sportschassis som standard, senket med 20 mm, Sport Chrono, mer tettsteget girkasse med røde inskripsjoner på spaken, samt Sport-Tex materiale sentralt i sportssetene som standard. Som ekstrautstyr kan du få bakaksel-styring.

MINDRE i form av lavere vekt, selv om det kan gå på bekostning av komfort. Bak- og sidevinduer er for eksempel laget av lettere (tynnere?) glass og de innvendige dørhåndtakene er erstattet med stropper.

Mye av støydempingen er fjernet. Det samme gjelder bakseter og infotainment-anlegg (PCM), men dette kan du få med uten kostnad hvis du ønsker.

Resultatet av disse tiltakene er en totalvekt på 1425 kg – 20 kilo lettere enn 911 Carrera med tilsvarende utstyr. Dermed kan du spare en hel tidel på 0-100-aksen mens toppfarten faktisk reduseres med fem til 290 km/t. Det skylde kanskje økt downforce?

Powered by Labrador CMS