Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Suzuki Jimny
Foto: Automedia©
Klassisk Suzuki Jimny - Generasjon 1
Foto: Automedia©
Klassisk Suzuki Jimny - Generasjon 1
Foto: Automedia©
Klassisk Suzuki Jimny - Generasjon 2
Foto: Automedia©
Dagens Suzuki Jimny - Generasjon 3
Foto: Automedia©

Krympet Geländewagen?

Det har lenge versert rykter om at Mercedes skulle lansere en kompakt Geländewagen. Er den endelig på veien?

Publisert Sist oppdatert

Riktig nok er en ny Geländewagen / G-Klasse på trappene – du har sett spionbilder av den her på BilNorge. Etter nærmere 40 år er det ikke lenger mulig å oppdatere konstruksjonen fra 1979.

Men bilen på bildene er noe helt annet enn en krympet Geländewagen, og den har en enda lengre historie. Bilen har sine røtter i Japan i 1970 og skal snart lanseres i fjerde generasjon. Vi snakker selvsagt om Suzuki Jimny.

Dagens Jimny, som har vært på markedet siden 1998, har litt runde former. Det blir det slutt på ved generasjonsskiftet – her blir det kantet og røft. Tilbake til røttene kan vi godt kalle det.

Og nye Jimny blir ikke bare en «wannabe»-terrengbil, her blir det skikkelig firehjulsdrift med reduksjonsgir kombinert med bakkeklaring som takler en utfordring eller to.

Den skal ifølge våre kilder også kunne leveres med bakhjulsdrift, men det er neppe aktuelt for vårt marked.

Remmekonstruksjon med enkel og solid teknikk under skallet. Tøft og enkelt.

Vi vet ikke noe konkret om drivlinje, men Suzuki har jo en nyutviklet 1,4-liters turbo som brukes i Swift Sport. 140 hester og et dreiemoment på 230 Newtonmeter kunne nok kle den lille moroklumpen godt.

Eller kanskje de nøyer seg med den lette hybriden som sitter i Ignis og Swift.

Kompakte mål, med en lengde på 367 cm og en bredde på 160 cm. Mål vi kjenner ihjen fra Ignis. Swift blir jo nærmest som en kjempe å regne i forhold.

Produksjonen starter ifølge våre kilder våren 2018, så kanskje får vi se den i Norge utpå høsten. I så fall får Fiat Panda 4x4 en ny konkurrent, skjønt med 7 biler på registreringsstatistikken hittil i år er den neppe noen direkte trussel.

En ny Jimny kan bli en fargeklatt i det norske fjellandskapet og Suzuki-selgerne er jo vant til å selge småbiler. Nye Jimny kan med andre ord bli en norsk suksess.

Powered by Labrador CMS