-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW starter pre-produksjon
Nå er produksjonen av BMWs store SUV i gang i Spartanburg, USA. Men først om et år blir den klar for levering.
Fortsatt settes kamuflasjen på når de første såkalte pre-production eksemplarer ruller av samlebåndet ved anlegget i Sør-Carolina. Fabrikken er BMWs største og produserer allerede X-modellene med nummer fra 3 til 6, så X7 blir femte modell som bygges her.
Les også: Tidlig generasjonsskifte
Syvseteren skal dele samlebånd med X5 og X6, og opplæringen av staben er i full gang når disse første eksemplarene av X7 produseres.
De første eksemplarene overlates til spesialister som skal bruke dem til homologering, registrering og diverse tester i ekstreme omgivelser, som ørkenvarme i Death Valley og vinterkulde i Skandinavia.
BMW-anlegget i Spartanburg bygget i 2016 hele 411.000 SUV-er og er dermed BMW-gruppens største fabrikk. 70 prosent av bilene som bygges her eksporteres til 140 land i alle verdensdeler.
Ifølge det amerikanske handelsministeriet er fabrikken USAs største bileksportør, målt i verdi. Den totale kapasiteten er 450.000 biler, så fortsatt er det litt å gå på, men det varer neppe lenge når X7-produksjonen starter.
Fabrikken har 9000 medarbeidere – hvilket høres lite ut i forhold til produksjonen – men de utvider med 1000 nye jobber i perioden frem til 2021. Det lave antallet ansatte skyldes at BMW har investert tungt i automatisering og at "jobber" en mengde roboter her.
Hver dag ruller til sammen 1400 nye biler av samlebåndet, fordelt på X3, X4, X5 og X6, og om et år også X7.
BMW har investert totalt åtte milliarder dollar i anlegget siden oppstarten 8. september 1994. I den samme perioden har de produsert 3,9 millioner biler.