Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)
Glimt inn i Stig Bakkes mobile verden. (Foto: Øivind Skar)

Fra moped til helikopter

Hver mandag åpner Stig Bakke dørene til en fantastisk samling biler i Ålgård. Her er en smakebit på hva du kan forvente å se der.

Publisert Sist oppdatert

Det er en fantastisk samling biler i garasjen i Ålgård sentrum Stig Bakke gir lokalbefolkningen muligheten å oppleve.

- Her er det åpent hver mandag. Det er stort sett den harde kjerne som kommer innom, men det er åpent for alle, sier Bakke.

Han åpner heller sine egne dører på Ålgård enn å dra rundt med bilene på utstillinger.

3000 timer
Når man ser noe av det som står i bygget her, er det lett å skjønne at Bakke trives med utfordringer. Det er nemlig ikke hvem som helst som bygger en 1939-modell Chevy Business Coupe med 427 kubikktommer Le Mans-motor og komplett Corvette C5-ledningsnett. Men Bakke gjør det.

- Det tok tre år og 3000 timer å bygge den, sier han.

Og skaperevnen til Bakke har sørget for at han har gjort «alt» selv, til og med lakkeringen av flammene.

- Jeg ser for meg noe jeg vil ha, og slik ble det, sier han.

Selv om Bakke sier at det er byggingen som er morsomst, er han langt fra ukjent med å bruke kjøretøyene sine.

Tilfeldig
I utgangspunktet var det bare tohjuling som gjaldt for Bakke. Biler var ikke noe særlig tema en gang.

- Biler var kjedelig, og ble kun brukt i møkkavær. Jeg kjørte bare motorsykkel frem til jeg var 22.

- Så byttet jeg en Kawasaki i en 1958-modell Buick, og begynte å skru på den. Jeg måtte jo finne ut av hvordan den fungerte, og ble ganske fascinert av den.

Slik begynte bildillaen for Bakke, og «når man først har begynt med amerikanske biler, holder man seg liksom til det», som han sier selv.

Fascinasjonen for hvordan ting fungerer og hvordan det kan gjøres bedre er det som driver Bakke.

- Er du selvlært?

- Ja, jeg er ikke noe skolelys, smiler han.

- Gleden ligger i å bygge noe unikt og eget, så jeg gjør ikke slike prosjekt for andre, sier Bakke.

Noe han ikke har bygget selv, men som likevel har tatt mange timer er Bakkes kamphelikopter - et Bell UH-1, bedre kjent som «Huey».

- Helikopteret var i Vietnam fra 1967 til 1970, sier Bakke.

I snuten på helikopteret står det «1967-1970 Da Nang», og etter at Bakke kjøpte det strippet han det for moderne elektronikk som GPS, montert i senere tid. Han ville ha helikopteret slik det var den gang det gjorde innsats i krigen.

Nå har Bakke registrert over 300 timer i luften med sitt Huey, og mange flere blir det. Service og vedlikehold gjør han selvsagt selv.

Borerig i bakgården
Vi klarer nesten ikke skjønne hvordan Bakke får tid til alle prosjektene sine, men det er kanskje også en drivkraft for ham: Tidspresset.

- Om jeg er god å planlegge? Jo, kanskje om jeg har dårlig tid.

- Og god tid, det er jo kjedelig.

Ved siden av sittegruppa står bilen som symboliserer hvordan Bakke har muligheten til å drive med hobbyen sin i så stor skala, en Ford pickup med «Bakke Oil Tools» på dørene. Bakke kom seg ut på plattform, hvor han hetter hvert begynte å løse problemer med egne oppfinnelser. I 1995 startet han for seg selv, med Bakke Oil Tools, og i 2002 solgte han selskapet.

Nå hjelper han nystartede bedrifter, og flere av de ligger i industriområdet hvor verkstedet og garasjen hans befinner seg. Og det er ikke mangel på verken kreativitet eller gjennomføringsevne hos Bakke.

Utenfor vinduet står en fullskala borerigg, fullt operativ, for testing av nye produkter til oljeindustrien.

- Det er byggingen som er gøyest, sier Bakke.

Les hele historien om Stig Bakke, om hans Rolls-Royce Merlin-flymotor og om kampheliktoret "Huey" som han flyr selv i kommende utgave av bladet BIL.

Hør Stigs utrolige historie på Automessen
Stig Bakke er «Mekanikeren som ikke lar seg stoppe eller skremme av noe!» På Mekanikerkvelden som arrangeres under bilbransjeutstillingen Automessen på Norges Varemesse 8. februar kan du høre Stig fortelle om utdannelsen, Oil Tools, boretårn i hagen, helikopter, båtulykken og ikke minst om bil-lidenskapen og bilsamlingen.

Automessen går av stabelen 7.-10. februar på Norges Varemesse i Lillestrøm. Her samles «hele» bilbransjens ettermarked på ett sted. Få oversikt over ulike firmaer, produkter, utvalg, nyheter og teknologi.

Powered by Labrador CMS