-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Her er nye Mercedes A-Klasse
Mercedes har endelig avduket sin nye A-Klasse som er større og mer spekket med teknologi enn noensinne. Den er på plass i Norge til våren.
Da dagens A-Klasse ble lansert i 2012, tok den farvel med konseptet forgjengerne var bygget på og ble mer lik sine konkurrenter, Audi A3 og BMW 1-serie.
De to siste årene er det solgt til sammen 1235 nye A-Klasse mot beskjedne 524 1-serie. A3 er imidlertid «kongen» i segmentet med 5355 nye biler, hvorav 4040 ladbare hybrider. Og selv om Mercedes ikke sier det offisielt, er det grunn til å forvente at en ladbar A-Klasse snart vil følge.
Med en lengde på 442 cm, en bredde på 180 cm og en høyde på 144 cm er nye A-Klasse er større enn sin forgjenger i alle retninger – mest betydelig i lengden som er økt med hele 13 cm.
Også akselavstanden er økt med 4 cm til 269 cm, selv om den er bygget på en modifisert utgave av den samme plattformen.
Vi har tidligere omtalt det avanserte interiøret i detalj, så vi skal ikke dvele ved dette i denne omgangen. Men vi legger til at den nye modellen har fått større bakdører enn forgjengeren for å lette adkomsten til baksetene.
Les også: De første glimt av ny A-Klasse
I tillegg har den 29 liter mer plass til bagasje og 20 cm bredere lasteåpning takket være relokering av baklyktene.
I første omgang skal nye A-Klasse leveres med tre alternative motorer.
A 200 har en 1,4-liters bensinmotor som er utviklet i samarbeid med Renault Nissan. Denne byr på 163 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Newtonmeter. A 200 kan leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns dobbel clutch automatkasse.
A 250 har en 2-liters bensinmotor med 224 hk / 350 Nm og leveres som standard med 7-trinns DCT automatgirkasse.
Foretrekker du diesel er alternativet A 180 d som har en 1,5-liter med 116 hester og et dreiemoment på 260 Newtonmeter i kombinasjon med 7G-DCT girkasse.
Denne er minst drikkfeldig av de tre motorene med et oppgitt forbruk på 0,41 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 108 gram per kilometer.
Mercedes lover ytterligere motorutvalg og mulighet for firehjulsdrift på et senere tidspunkt.
Nye A-Klasse kan bestilles fra mars, og de første bilene kommer til Norge i løpet av våren.
– Da den nåværende A-Klassen ble lansert i 2012, ble det starten på en eventyrlig utvikling for Mercedes-Benz i Norge som nå teller seks år med kontinuerlig vekst. Nye A-Klasse er klar til å ta over stafettpinnen, og jeg er sikker på at vi med denne modellen vil nå ut til et større, yngre og mer teknologifokusert publikum, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Du skal få flere detaljer når vi har prøvekjørt bilen, men er de viktigste tekniske data:
A-Klasse | A 200 | A 200 | A 250 | A 180 d |
Girkasse | 7G-DCT | MT 6 | 7G-DCT | 7G-DCT |
Effekt (hk) ved o/min. | 163 v/ 5.500 | 163 v/ 5.500 | 224 v/ 5.500 | 116 v/ 4.000 |
Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min. | 250 v/ 1.620 | 250 v/ 1.620 | 350 v/ 1.800 | 260 v/ 1.750-2.500 |
Snittforbruk (l/mil) | 0,51 | 0,56 | 0,60 | 0,41 |
CO2-utslipp (g/km) | 120 | 133 | 141 | 108 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 8,0 | 8,2 | 6,2 | 10,5 |
Toppfart (km/t) | 225 | 225 | 250 | 202 |
Mål (L/B/H) (mm) | 4.419/1.796/1.440 | |||
Akselavstand (mm) | 2.729 |