Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki
Nissan 370Zki

Sportsbil med ski

Når vinteren kommer og den bakhjulsdrevne sportsbilen kanskje ikke egner seg så godt på det dårlige føret – hva gjør man da? Jo, man setter belter og ski på den!

Publisert Sist oppdatert

Jeg har ventet på at vinteren skulle ta slutt i flere uker nå, men av og til opplever jeg noe som gjør at jeg egentlig liker den litt likevel.

Fine søndagsturer i solskinnet, skøyteis på grusplassen, en Nissan 370Z med beltedrift og ski, synet av snøfnugg som daler ned foran gatelyktene. Du vet, sånne helt normale vinteropplevelser.

Okei – en av disse er ikke helt som de andre, og om det er noe som gjør at jeg gleder meg ekstra til vinteren er det nettopp vissheten om at det finnes gærninger der ute som faktisk bygger om en Nissan 370Z til belte-/skivogn.

Med belter på bakhjulene (for fremdriften) og ski på forhjulene (for styringen) kan jeg knapt tenke meg noe bedre å takle norske vinterforhold med. I hvert fall slik vinteren har vært denne gang.

Doningen har fått navnet 370Zki – det uttales tre-søtti ski, naturligvis – og er utrolig nok et påfunn fra Nissan selv.

I disse dager avholdes bilutstillingen i Chicago, og Nissan har etablert en pussig tradisjon for å lage ville vinterkonsept til nettopp denne utstillingen. For to år siden var det for eksempel en Pathfinder, en Murano og en Rogue (som heter X-Trail her til lands) som fikk påmontert beltedrift – riktignok på begge akslinger – og døpt Winter Warrior.

Det fungerer dårlig på en 370Z, all den tid den er bakhjulsdreven, så her er beltene foran erstattet med ski.

(artikkelen fortsetter)

Måtte modifiseres
Beltesettet Dominator er levert av det amerikanske selskapet American Track Truck Inc. og for å få plass til det hele måtte det gjøres en del modifikasjoner på 370-en.

Blant annet ble hele drivlinja plukket ut av bilen, før den ble hevet tre tommer (76,2 mm). Spesialbygde spacere for å flytte akslingen tre tommer ned ble fabrikkert, og drivhjulene for beltene ble montert på de originale navene.

Standardbremsene fra bilen er beholdt, men nye bremseslanger måtte legges opp etter modifiseringen av understellet, og de bakre hjulhusene ble naturligvis utvidet noe for å gi plass til beltene.

Original motor
Også foran ble hjulopphenget modifisert noe, for å gi demperne den nødvendige vandringen som trengs for å gjøre skiene komfortable. Også skiene ble montert på de originale navene. Etter justeringene foran måtte nye motor- og girkassefester lages, og under motoren ble en beskyttelsesplate montert. For mye snø i motorrommet er ugreit.

Alle modifikasjonene som er gjort er i all hovedsak rundt understellet. Motor og drivverk er originalt, med en 3,7-liters V6-motor som yter 337 hestekrefter. Girkassa er en 7-trinns automat (dette er USA, tross alt).

Og for å toppe det hele: Bilen er en cabriolet!

Nissan har selv testet doningen i skikkelige vinterforhold i Wyoming, og etter videosnuttene å dømme er dette rene vinterdrømmen.

Nå skal 370Zki stå utstilt på bilutstillingen i Chicago, men jeg hadde ikke sagt nei om jeg ble tilbudt prøvetur i denne opp Kvitfjell etter hvert. Hint, hint, Nissan!

Powered by Labrador CMS