New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos
Brose-sjefen Michael Stoschek
New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

New Stratos

Klassisk Stratos
New Stratos ikledd klassisk Alitalia rallydekor
Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Klassisk Stratos

Stratos sykkel

Stratos sykkel

Nytt liv i Stratos

En ny Stratos skal debutere i Genève. Med minst ti års historie bak seg – pluss de klassiske Stratos-tradisjonene.

Publisert Sist oppdatert

I 2010 begynte det å dukke opp bilder av noe som kunne se ut som en moderne Lancia Stratos, men som ingen visste hva var.

Ikke før den plutselig befant seg i det faste utstillingsrommet til Brose (underleverandør til bl.a. bilindustrien) i Frankfurt. Men så trangt og så mørket at det var umulig for oss vanlige kameraførere å fotografere den.

Men så var det altså Brose-sjefen Michael Stoschek, klassisk bil-samler og racerkjører, som hadde fanget opp en ny-Stratos design fra en god venn av oss, Chris Hrabalek.

Det hele ble overlatt Pininfarina, sammen med en Ferrari F430. Resultatet ble «New Stratos» - og så helt tyst.

Egentlig hadde vi ventet mer, for det måtte da være en grunn til at denne flere ganger Carrera Americana-vinneren også hadde kjøpt alle rettighetene til Stratos-navnet.

Men nå forteller Manifattura Automobili Torino (du har møtt dem mange ganger før, blant annet i forbindelse med Cameron Glickenhaus sine racerbiler), at de har fått «tillatelse fra Stoschek til å lage replicaer av New Stratos og å bruke samme design og teknologi som i hans bil».

Hva det i realiteten betyr vet vi ikke. Sannsynligvis ikke et gammelt Ferraris chassis og en V6 motor, for eksempel.

Meget mer sannsynlig er at vi vil finne vesentlige spor av Alfas 4c her, med en lengde på 371 cm og en vekt (i følge MAT) på 1274 virker dette som en mulighet. Husk at Alfas karbon-plattform er en revidert utgave av KTMs X-Bow, så her er det mange muligheter for å være fleksibel.

Men egentlig aner jeg ikke noe mer om bilen enn at den skal stå i Genève og at MAT skal bygge 25 eksemplarer av den – ingen pris er antydet.

Det er allikevel mer enn nok til at jeg gleder meg. All italiensk ufornuft gjør meg glad – selv når det blandes opp med tysk.

PS!
Dere som er glade i Lancia, sjekk ut #makelanciagreatagain på Instagram

Powered by Labrador CMS