Peugeot Rifter
Foto: Automedia©
Peugeot Rifter
Foto: Automedia©
Peugeot Rifter
Foto: Automedia©
Peugeot Rifter
Foto: Automedia©
Peugeot Rifter
Foto: Automedia©
Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot Rifter 4x4 Concept

Peugeot eMS02 FS Powertube

Peugeot eMS02 FS Powertube

Peugeot eMS02 FS Powertube

Siste medlem av trioen

Peugeot lanserer en ny modellbetegnelse, men oppskriften kjenner vi fra tidligere. Og vi har allerede hilst på et par nære slektninger.

Publisert Sist oppdatert

Rifter er betegnelse på en ny modell som tar over stafettpinnen etter Partner Tepee. Vi får vel tro at betegnelsen kun skal brukes om personbilen, og at varebilen skal fortsette under den godt etablerte Partner-betegnelsen. Noe annet er vel utenkelig?

Peugeot har høflig ventet på at både Citroën og Opel har fått lansere sine nye flerbruksbiler først, men når vi kommer til Genève om to uker står alle tre der.

Som jeg nevnte i omtalen av Berlingo, så er dette modeller som primært selges som varebiler – salget av flerbruksbilene er meget magert. Men det er kun disse produsentene vil snakke om i denne runden.

Peugeots designere har forsøkt å gi bilen et SUV-uttrykk ved å øke bakkeklaringen og montere store hjul. Det er jo SUV som er i vinden for tiden.

Innendørs finner vi Peugeots i-cockpit med lite ratt, head-up display midt i siktelinjen og en stor, 8-tommers berøringsskjerm.

Menyen av tilbehør er omfattende med utstyr som adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning, aktiv filholder-assistent, førerovervåking, blindsonevarsling og automatisk nødbrems.

Som sine søsken leveres Rifter med fem eller syv seter i to alternative lengder – 440 cm eller 475 cm. Bagasjerommet i den korte utgaven rommer 775 liter med fem seter, mens den lange utgaven tar helt opp til 4000 liter om man laster til taket.

Rifter kan leveres med fem ulike motoralternativer (to bensin og tre diesel) basert på konsernets 1.2 PureTech og 1.5 BlueHDi-motorer.

Bensinmotorene leveres i utgaver på 110 og 130 hestekrefter med henholdsvis femtrinns manuell girkasse og åttetrinns automat (fra 2019).

De tre dieselmotorene yter 75, 100 og 130 hestekrefter, og sistnevnte kan leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller åttetrinns EAT8-automatgirkasse. De to øvrige motorene leveres med en femtrinns manuell girkasse.

Foreløpig ikke et ord om utgaver med stikkontakt, men de har jo en elektrisk versjon av forgjengeren, både som person- og varebil.

Rifter vil få sin debut på bilutstillingen i Genève og kommer til Norge i september. Vi antar at varebilutgaven kommer på omtrent samme tidspunkt.

På utstillingen står også Rifter 4x4 Concept som er utviklet i samarbeid med PSAs mangeårige samarbeidspartner på firehjulsdrift – Dangel. Men 80 mm ekstra bakkeklaring og tøft tilbehør viser den noe som kan bli et alternativ for de som trives i villmarken.

Og når man skal ta seg videre inn i villmarken gjør man selvsagt det utslippsfritt på to hjul. Sammen med Rifter 4X4 Concept viser Peugeot også sin nye eMS02 FS Powertube terrengsykkel (e=electric M=Mountain, 02=mid range, FS=Full Suspension).

Sykkelen har et innebygget 0,5 kWt batteri fra Bosch som skal være tilstrekkelig for en tur på 125 kilometer. Den skal i salg fra mars og er dermed mer konkret enn konseptbilen.

Powered by Labrador CMS