Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima SW
Foto: Automedia©
Kia Optima

Kia Optima

Kia Optima

Kia Optima

Kia Optima

Optima optimeres

Kia viser en facelifted Optima på Genève-utstillingen. En viktig modell med hensyn til salgsveksten i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Kia må være blant merkene som selger høyest andel biler med «alternative» drivlinjer i Norge.

I fjor ble det ifølge OFV registrert 4653 nye Kia i Norge, hvorav bensin- og dieselbilene utgjorde til sammen 34,6 prosent, hybridene (ikke ladbare) 30 prosent, mens ladbare hybrider og elbiler sto for henholdsvis 17,8 og 17,5 prosent.

En av de ladbare modellene som har bidratt til dette er Optima som det ble registrert 541 stykker av – 113 med dieselmotor og 428 ladbare hybrider. Ni av ti biler var stasjonsvogn.

Les BILs test av de ladbare stasjonsvognene: Kia Optima PHEV mot VW Passat GTE

Nå får Optima kosmetiske og tekniske oppgraderinger.

Ifølge Michael Cole som er toppsjef for Kia i Europa har Optima vært nøkkelen til det økte salget merket oppnådde i Europa. Optima økte fra 9.600 biler i 2016 til over 16.800 i fjor, godt hjulpet av nye varianter som stasjonsvogn, GT-modeller og den ladbare hybriden.

Nå får Optima nye og oppgraderte motorer. Den gamle 1,7-liters dieselmotoren erstattes av en ny 1,6-liter med 136 hk og et dreiemoment på 320 Newtonmeter. Alternativet for dem som foretrekker bensin er en 1,6-liter med 180 hester i kombinasjon med 7-trinns DSG girkasse.

Og så er det løsningen nordmenn flest er opptatt av – den ladbare hybriden. Og joda, den fornyes den også, men noen detaljer om rekkevidde eller forbruk etter ny målestandard (WLTP) får vi ikke i denne omgangen.

Men den kommer ifølge Kia til Norge mot slutten av året – litt etter diesel- og bensinutgavene som er klare i tredje kvartal.

Powered by Labrador CMS