-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Superrask, men nesten lydløs
Det er bare å venne seg til tanken – fremtidens racerbiler blir elektriske. Her er en bil som skal på banen allerede i år.
Formel E har tiltrukket seg et stort startfelt, og flere av de store produsentene kommer med egne team neste år. Det startes en GT-serie der bilene er basert på Tesla Model S, og det snakkes om elektriske biler i rallycross. I fremtiden kan du trygt dra på løp uten hørselsvern.
I Genève viser det nystartede merket Cupra en elbil basert på deres Leon racerbil og kaller den rett og slett Cupra e-Racer.
Prosjektet gjøres i samarbeid med organisasjonen bak TCR-serien som i år tar over for WTCC. Navnet på serien blir WTCR, og vinneren kan ved sesongslutt titulere seg som verdensmester.
Det er ikke tilfeldig at Cupra / Seat er valgt til å utvikle det nye konseptet. De er selve kreatørene bak TCR-bilene og bygger, i tillegg til biler under eget navn, også løpsbilene for Audi og Volkswagen, Audi RS3 LMS og Golf GTI TCR.
Bilen som vises i Genève skal bygges i et begrenset opplag og vil dukke opp på løp i regi av TCR gjennom 2018-sesongen. Det ligger allerede i kortene at det skal etableres en egen e-TCR-serie fra 2019-sesongen, så satsingen er så absolutt seriøs.
Men selv om bilene er stillegående er det liten grunn til å tro at racingen blir kjedelig. Bilen har en kraftig batteripakke plassert lavt og sentralt, og er utstyrt med fire motorer som driver bakhjulene.
Den kontinuerlige effekten er på 300 kW (408 hk) mens maks effekt i et begrenset tidsrom er så høyt som 500 kW (608 hk)
Med sine 450 kg står batteriene for omtrent en tredel av bilens totalvekt, men det kompenseres for av de effektive motorene. Cupra antyder at de første hundre passeres på 3,2 sekunder, du bikker 200 i løpet av 8,2 sekunder og toppfarten er 270 km/t.
Det blir spennende å se bilene i aksjon – du vil finne mer informasjon på hjemmesiden for TCR-serien. Går det som jeg håper får vi også i år et norsk innslag i TCR.