Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro
Audi e-tron quattro

Hei I-Pace, jeg kommer snart

Selv om de ikke vant kampen om å være først ute med en elektrisk SUV, benytter Audi Genève-utstillingen til å fortelle at de snart har en verdig konkurrent til Jaguar I-Pace.

Publisert Sist oppdatert

Konseptbilen har jo allerede vært på Norgesbesøk, så de fleste interessenter har nok en viss peiling på hva de har i vente når produksjonsbilen debuterer sent på året.

Felttestingen begynte for alvor sist høst, men innen e-tron quattro lanseres skal 250 prototyper har tilbakelagt en avstand på fem millioner kilometer, tilsvarende 125 ganger rundt ekvator.

Og de testes på alle kontinenter i alle typer klima, fra minus 20 i Lappland til 50 pluss i Death Valley.

Fortsatt er Audi sparsomme med hva slags detaljer de slipper ut. Om rekkevidden får vi bare vite at den er «tilstrekkelig til lange turer».

Men vi får i alle fall vite at bilen kan hurtiglades på stasjoner med inntil 150 kW på rundt halvtimen.

Selvsagt har den firehjulsdrift, som quattro-betegnelsen antyder, og Audi lover god fremkommelighet i alle typer terreng.

Audi e-tron quattro skal produseres i Brüssel ved et anlegg som sies å være karbon-nøytralt.

– Vår første helelektriske modell er en viktig milepel, sier styreleder Rupert Stadler.

– I 2020 skal vi ha tre rene elbiler i produksjon. I tillegg til SUV-en er det en firedørs Gran Turismo basert på Audi e-tron Sportback Concept, samt en kompaktmodell. Vi skal lansere mer enn 20 elbiler og ladbare hybrider innen 2025, spredt på alle segmenter, lover Stadler.

Så selv om Audi ikke rakk å være først, så er det ingen tvil om at de mener alvor med satsingen. I mellomtiden skriver norske Jaguar-forhandlere kontrakter så blekket spruter.

Powered by Labrador CMS