-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Foreløpig kan jeg ikke fortelle deg noe. Jeg har foreløpig bare fått en pressemelding som er av det deprimerende slaget for sånne som meg.
Jeg blir riktignok forsikret om at dette er den mest dynamiske og spennende Ford jeg noensinne (mer om det litt lenger nede) har opplevd.
Men før jeg kommer til fire linjer om det nye chassiset, må jeg kjempe meg gjennom side på side om «luksuriøs Vignale modell og en høyreist, tøff Focus Active», og så kommer nesten alt om «det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford» som blant annet inkluderer «Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)».
Jeg vet det er viktig med head-up display og intelligent lys, og jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mye mer om slikt i timene som kommer.
Men Ford har kanskje ikke helt forstått hvordan dinosaur-fraksjonen ser på Focus.
Den første kom i 1998, Ford var midt oppe i en merkelig prosess der de først skulle overta hele verden med sin Premier Automotive Group med alt fra Aston Martin via Jaguar til Volvo – og så drev hele greia og raknet – BMW var en av kjøperne til noen av merkene.
Dynamisk
Men samtidig, oppe i alt dette virvaret, greide de altså å bygge en sylskarp, hyperfokusert kompakt hatch som allerede et halvt år etter debuten var i tet i Monte Carlo rallyet – de ble imidlertid kastet ut på grunn av noe med vekt. Men de var der, i topp, med en gang.
Det var den gang Focus for meg ble en slags fattigmanns 911. På den måten at først kommer grunnmodellen og, schmakk, så dukker det ene potente derivatet etter det andre opp.
Jeg glemmer ikke Birmingham 2000, der overrasket de oss med den nye Focus RS. 30 år etter at jeg hadde kjørt Escort RS 1600 for første gang. Etter det var det RS’er på rekke og rad – noen var bare tøv, men Focus RS år 2000 fortalte at Ford fremdeles mente alvor.
Det er den bagasjen jeg har med meg nå når jeg skal hilse på den nye Focus. Jeg vet at langt inne i dette moderne, digitaliserte førerstøtte-Ford-systemet, finnes fremdeles den samme type entusiaster som bestyrte en konstruksjon eller to i 1970, og i 2000 igjen, og som garantert kommer til å vise seg frem om en stund – i form av en Focus ST eller en Focus RS.
Ny generasjon
Om den nye kan jeg foreløpig ikke fortelle deg annet enn at med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll og at den har bensinmotorer fra 100 til 182 hk.
Jeg vet faktisk ikke en gang hvordan den ser ut akkurat nå, jeg har bare sett de samme bildene du ser her.
Men jeg tror jeg skal klare å grave frem litt mer av det som for meg alltid har vært basis for noen av disse Ford-ikonene, og da skal jeg fortelle deg om det på denne siden om noen dager. Og selvfølgelig i en utgave av BIL som først kommer langt uti mai.
Jo – forresten – jeg har foreløpig en eneste konkret informasjon som kan være av interesse for oss alle sammen: Bilen er i Norge i løpet av sommeren.
Vi har forresten et ganske omfattende program i morgen også – det er da jeg regner med å møte noen av dem som betyr noe for sånne fossiler som meg. Sånne som fremdeles forsøker å være sin egen beste parkeringsassistent.
Så dersom du har en følelse av at det er noe jeg kommer til å glemme å spørre om, så send meg gjerne noen spørsmål her, så skal jeg gjøre mitt beste for å få et svar eller tre.
Men hvis du spør om den kommer som batteri-elektrisk, så spyr jeg. Livet er mer enn Volt og Ampere.