BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition

BMW M2 blir mer ekstrem

Jeg hadde gleden av å kjøre BMW M2 på Hungaroring for et par år siden. Nå kommer den i enda mer ekstrem utførelse.

Publisert Sist oppdatert

M2 er det nye leketøyet i BMW-familien og er nok for mange erstatningen for tidligere M3-utgaver siden denne nå er blitt for stor og komfortabel for de som ønsker mer ekstreme egenskaper.

Jeg hadde gleden av å teste M2 på Formel 1-banen i Budapest og på svingete landeveier for et par år siden. Du kan lese mine førsteinntrykk av bilen her.

Bilen har en prislapp som gjør den «overkommelig» for mange, rundt 800.000 kroner, og dermed er det registrert et tresifret antall M2 på norske skilter.

Nå kommer den i en enda mer ekstrem utførelse med betegnelse M2 Competition. Effekten er økt fra 370 til 410 hestekrefter mens maks dreiemoment er 550 Newtonmeter (opp fra 465 Nm).

Det betyr null til hundre på 4,2 sekunder og en toppfart på 250 km/t – 280 om du bestiller den med M Driver’s Package.

Mer ekstrem
BMW M2 har høstet mange lovord for et velfungerende og balansert chassis, men de ekstra kreftene i BMW M2 Competition krever sitt, og dermed oppgraderes også mye av teknikken.

Et eksempel er staget i motorrommet, i karbonforsterket plast, som forbedrer stivheten i forpartiet. Den elektromekaniske servostyringen og den aktive differensialen, som sikrer moment og retningsstabilitet ved aktiv kjøring, er fullstendig omkalibrert.

For ekstra bremsekraft finnes nå også M Sport-bremser med større bremseskiver (400 mm fremme/380 mm bak) som ekstrautstyr. I BMW M2 Competition kan også føreren selv stille inn flere av bilens egenskaper via egne knapper på rattet.

Sporty detaljer
Den kraftige motoren krever mer kjøling og det får den blant annet gjennom de store luftinntakene i den nye frontspoileren, og den nye BMW-nyregrillen i sort høyglans. Sammen med de nye adaptive full LED-frontlysene, gir disse detaljene BMW M2 Competition et tøffere ansikt.

Sort høyglans går igjen i både ruteinnrammingen og de fire enderørene til eksosanlegget. Sammen med de nye 19"-felgene er også de nye sidespeilene detaljer som skiller nye BMW M2 Competition fra forgjengeren BMW M2.

Nytt interiør
Også på innsiden byr nye BMW M2 Competition på mer. Nytt på menyen er blant annet tilvalget BMW M-sportsseter; bøtteseter med racinginspirert design med utvidet skulderstøtte og integrerte hodestøtter.

Utover den nye motoren og de tekniske endringene, byr nye BMW M2 Competition også på mer standardutstyr, deriblant adaptive full LED-lykter, navigasjonssystem Professional, og parkeringssensorer foran og bak, for å nevne noe.

Nye BMW M2 Competition er typegodkjent etter den nye WLTP-standarden, noe som gir et høyere offisielt C02-utstlipp enn den tidligere NEDC-standarden.

Med DKG-automatgirkasse er C02-utslippet fra 209 g/km, og med manuell girkasse er C02-utslippet fra 225 g/km. Nye BMW M2 er utstyrt med bensinpartikkelfilter.

Den nye modellen kommer til Norge etter sommeren, og prisene blir som følger:

  • BMW M2 Competition, DKG-automat:kr 974.100
  • BMW M2 Competition, manuelt gir: kr 995.000

Det er en vesentlig prisoppgang sammenlignet med dagens modell, men skyldes i hovedsak økte avgifter grunnet overgang fra NEDC til WLTP målemetode og høyere vekt pga. bensinpartikkelfilter.

Powered by Labrador CMS