Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin
Audi e-tron i Berlin

Flere detaljer om Audi e-tron

I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.

Publisert Sist oppdatert

La oss starte med rekkevidden som hittil har vært omtalt i ganske svevende ordelag. Nå får vi vite at den er 400 kilometer basert på den nye målestandarden WLTP som er mer realistisk enn den gamle NEDC-standarden.

Men du skal nok fortsatt kjøre under ideelle forhold for å komme deg 40 mil på én lading, samtidig som du er forsiktig med bruk av klimaanlegg og annet energislukende utstyr.

Når batteriene nærmer seg «tomme», kan du lade dem opp i løpet av en halvtime – forutsatt at du finner en av foreløpig svært få hurtigladere med 150 kW kapasitet fra Ioniti eller en annen operatør.

Les også: Strømmen koblet til første elbil-lynlader

De er det foreløpig ikke mange av, men ved utgangen av 2018 lover Ioniti at det skal være 200 operative stasjoner, hver med plass til seks biler. Og så foreligger det planer om å ha 400 stasjoner operative innen utgangen av 2020, langs viktige hovedveier og med intervaller på rundt 120 km.

Les også: Over tusen så e-tron da den var på Norgesbesøk

Bilen kan også benytte de fleste av de 65.000 ladestasjoner som finnes i Europa i dag (CCS standard), men da trengs det vesentlig lengre tid for å «fylle» batteriet med en kapasitet på 90 kWt.

Audi vil tilrettelegge slik at det blir enkelt å benytte dagens ladere med kapasitet på 11 til 150 kW med ett enkelt kort. Med funksjonen Plug & Charge som lanseres i 2019 blir også kortet overflødig – da vil bilen kommunisere direkte med ladestasjonen for å få tilgang.

Når en langtur planlegges, enten i myAudi appen eller direkte i bilens navigasjonsanlegg, får sjåføren opp en rute med foreslåtte ladestopp. Navigasjonen tar ikke bare hensyn til batterikapasiteten, men også til trafikksituasjonen.

De fleste vil lade bilen sin hjemme, over natten. Ved standard 230 Volts anlegg får man en hastighet på 2,3 kW, men om man installerer en 400 V kontakt kan man i prinsippet komme opp i 11 kW, men neppe i praksis. I så fall fullades batteriene på cirka 8,5 timer. Bilen kan også oppgraderes for dobbel ladehastighet.

Powered by Labrador CMS