Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.
Ny Volkswagen Lavida i Beijing.

Lavida, en VW for Kina

Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Lavida er en kinesisk suksesshistorie for Volkswagen, solgt i rundt 450.000 eksemplarer som den mest fortrukne kinesiske sedanmodellen i fjor. Det betyr at Lavida selger like godt i Kina som VW-flaggskipet Golf gjør i Europa.

To måneder ut i 2018 rangerer statistikk- og analyseselskapet focus2move.com Lavida som den 21. mest foretrukne bilmodellen i verden.

Når Volkswagen nå nettopp har vist en splitter ny Lavida med tilnavnet Plus, betyr det ikke bare at bilen blir litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig, men at dagens Lavida fortsetter som en rimeligere VW i noen tid til. Det gjøres gjerne slik i Kina.

Så langt har VW sagt lite om 2019-utgaven av Lavida, men den er mistenkelig lik amerikanske VW Jetta som ble vist i ny generasjon på Detroit-utstillingen.

På lanseringsvideoen går det fram at motorprogrammet strekker seg til 280 hk. En titt inn i Lavida viser et umiskjennelig VW-interiør, men også det siste innen infotainment- og førerstøtteteknologi.

Naturligvis skal ny Lavida bygges på den skalerbare MQB-plattformen, og fortsatt i samarbeid med giganten SAIC, i dette tilfellet mer kjent som Shanghai Volkswagen Automotive.

Lavidas historie går tilbake til Auto China i Beijing i 2008, den gang lansert med tre bensinmotorer (1,6 liter/105 hk, 2,0 liter/120 hk og 1,4 liter TSI turbo/131 hk).

Etter at generasjon to av Lavida, som fortsatt hadde første generasjon av Skoda Octavias plattform i bunnen og egentlig bare var en stor oppgradering av forgjengeren, var sluppet ut i butikkene, dukket plutselig noen testbiler forkledd som Audi A3 Sportback opp.

Det skulle vise deg å være et par litt kortere og mye tøffere varianter som fikk navnene Gran Lavida og Cross, begge presentert på Shanghai Auto Show våren 2013 og introdusert noen måneder senere. Hva som skjer med disse er ikke kjent.

Les også: Fem VW du ikke ante noe om

Volkswagen, som totalt solgte 3,2 millioner kjøretøyer i Kina i fjor, har flere kinesiske produksjonssamarbeidspartnere. Lavida-konkurrenten Bora (Jetta) kommer fra FAW-Volkswagen.

SAIC Motor har partnerskap med flere bilprodusenter inkludert Volkswagen, Skoda, Iveco og GM. Tillegg har SAIC egne modeller, blant annet basert på Rover og MG.

Powered by Labrador CMS