Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Elektrisk over hele linjen

Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbudskapet fra Volvo er at de innen 2025 regner med at halve bilsalget deres er elektrisk i en eller annen form.

Det er snart et år siden de gikk ut og sa at alle modeller skal elektrifiseres fra 2019 – noe som innebærer en miks av milde hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler.

Dette skal gi Volvo en bedre posisjon i fremtiden – ikke minst i Kina hvor myndighetene har bestemt at 20 prosent av alle nye biler som selges fra 2025 skal ha «alternative» drivlinjer.

I verdens største bilmarked betyr det hele syv millioner biler – verd å anstrenge seg for å få en andel av.

Volvo produserer i dag S90 og S90L T8 Twin Engine i Kina. Denne uken starter de produksjon av XC60 T8 Twin Engine, og dermed er alle de tre kinesiske Volvo-fabrikkene i gang med produksjon av elektrifiserte biler.

For å markere dette viser Volvo kun plug-in biler på sin stand i Beijing – inkludert en komplett SUV-serie med XC90, XC60 og XC40 som ladbare hybrider.

Les vår prøvekjøring av Volvo XC40

Det er første gang XC40 T5 Twin Engine vises offentlig, og Volvo gjør debuten i det stille – de nevner ikke tekniske data med et eneste ord.

Det aksepterer selvsagt ikke svenske medier, så Auto Motor & Sport har greid å hale ut noen spesifikasjoner som danner grunnlag for videre spekulasjoner.

Av fakta har AMS fått bekreftet at bilen får en samlet effekt på 255 hk og at batteripakken har en kapasitet på 9,7 kWt.

Dermed konkluderer de med at bilen blir sterk, effektiv og rask.

Fra tidligere vet vi at XC40 bygges på CMA-plattformen – noe som innebærer at den får en tresylindret 1,5-liters turbo bensinmotor, en elmotor plassert foran og drift på forhjulene. De større Volvo-modellene har to elmotorer på bakakselen for elektrisk frehjulsdrift.

Når det gjelder batterikapasitet blir det spennende å se om den holder til en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer etter den nye, og mye strengere WLTP målemetoden – et viktig krav om den skal bli avgiftsfri i Norge.

AMS spekulerer i at bensinmotoren har en maks effekt på 180 hk, slik at den sammen med elmotorens 75 hk gir den samlede effekten på 255 hk.

Alt tyder med andre ord på et XC40 T5 Twin Engine blir en kjøreglad Volvo. Produksjonen starter ved Volvos anlegg i Gent, Belgia, mot slutten av året, og dermed må du nok vente til tidlig 2019 om du ønsker en slik bil i garasjen.

Powered by Labrador CMS