UiA studentracer Ludvig avdukes
Rektor Frank Reichert (t.h) og Viserektor for forskning, formidling og innovasjon Stephen Seiler
UiA studentracer Ludvig avdukes

UiA studentracer Ludvig avdukes
Teknisk leder Siggurd Tollevik (t.v) og Leder for hjuloppheng Tonje Kristia Bakke
UiA studentracer Ludvig avdukes
J.B. Ugland –"tradisjon siden 1920» er hovedsponsor for prosjektet og sjefen der, Johan Martin Ugland, var blant dem som talte ved avdukingen. Og som også gleder seg til Silverstone.
UiA studentracer Ludvig avdukes

Studentracere i kø - her er Ludvig

I år skal tre norske universiteter delta med sine hjemmebygde racerbiler i Formula Student-løp over hele Europa. I går avduket Agder-studentene sin. Derved kom de først i mål på denne øvelsen, i hvert fall.

Publisert Sist oppdatert

Studentene ved Universitetet i Agder er de som kom sist til denne konkurranse-serien. Det var først i fjor høst noen fikk den gode ideen å sette i gang med et slikt prosjekt.

150 stykker sto i kø for å bli med, har prosjektleder Andreas Wæhle tidligere fortalt til BIL. Det endte med at 65 kompetente entusiaster ble med på laget.

Så har de holdt på da, helt fra scratch – riktignok med hyggelige råd og input fra veteranene i Stavanger og Trondheim – og i går ble resultatet avduket.

Ludvig heter den – oppkalt etter du vet selvfølgelig hvem. (Melding til gruppen som jobber med forretningsdelen av racing-prosjektet: løp ned til Königsegg og be om spons. Christian von Königsegg har alltid snakket veldig høyt om hvordan Ludvig og Flåklypa Grand Prix inspirerte ham til å bli bilbygger).

Men denne bilen har nok ikke så mange finesser som den Ludvig var med på.

Disse bilene bygges nemlig innenfor et meget stramt regelverk, og Agder-studentene har, smart nok, bestemt seg for å holde seg unna hydrogen eller elektrisk eller selvkjørende, og har gått inn for den enkleste oppskriften.

Selv om det nok er der det er mest konkurranse også. Fremdeles.

Dermed har man en forholdsvis grei oppbygging, drevet av en 600 kubikk motorsykkelmotor. Her skal denne kunne gi 69 hk og 45 Nm. Toppfart 120 og 0-100 på 5. Den har ikke vært på badevekten ennå, men de regner med at den vil tippe skalaen på 270 kg.

Agder har også vært tilbakeholdne med hensyn til påmeldinger. Nå kan man velge mellom 4-5 stor arrangementer i løpet av sommeren. Ludvik nøyer seg med Silverstone i år. Det er tross alt der det hele startet.

Men la det også være helt klart: det å få påmeldingen antatt betyr at du allerede har passert et veldig trangt nåløye.

Heldigvis er konkurransen delt opp i en rekke forskjellige undersektorer, egen øvelse i forretningsplan for eksempel. Dokumentasjon må man være god på. Sikkerhet i depotet. Og så selvfølgelig mange kjøreøvelser der kjøre-egenskaper kan være minst like viktig som fart.

Jeg tror nok det er for mye å regne med at disse førstereisende skal komme hjem med totalseier – men minst én hedersbevisning tror jeg dette gjenget skulle klare. Om ikke annet, så prisen for årets mest entusiastiske debutanter.

Men, jeg er sikker på at hovedsponsor J. B. Ugland Holding, som i stor grad dreier seg om skipsfart – har så lang erfaring i førstereisende at de kanskje har et råd eller to å sende med denne gjengen også.

De trenger all den støtte de kan få.

PS!
Den utgaven av BIL som er ute nå, har en omfattende oversikt over den norske Formula Student-aktiviteten i år.

Powered by Labrador CMS