Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60

Eldes med verdighet

Få biler kan vise til samme salgskurve som utgåtte Volvo XC60. Hvilke andre biler selger best i sine siste år?

Publisert Sist oppdatert

Ja, det er faktisk sant. Den nylig utgåtte generasjonen av Volvo XC60 solgte faktisk bedre enn noen gang i de siste årene før den gikk ut av produksjon. Ikke bare er det spesielt i seg selv, men det at en bil i denne klassen klarte å være konkurransedyktig i hele ni år, er nesten verdt en applaus.

XC60 begynte sitt liv som en konseptbil på Detroit-utstillingen tidlig i 2007, og det drøyde ikke lenger enn rundt halvannet år før den produksjonsklare bilen sto i norske butikker.

Under skallet finner vi Volvos P3-plattform – som egentlig er en Ford-plattform brukt i mange biler. XC60 har derfor en del til felles med både Ford Mondeo og Land Rover Freelander II. Både Volvo og Land Rover var jo som kjent eid av Ford på denne tiden.

Det betyr nok veldig lite for de som sitter bak rattet på bilen, for der er alt veldig «Volvosk». Her kan du forvente skikkelige stoler i god Volvo-ånd og materialkvalitet som står seg fint sammenlignet med andre premiumbiler: Mercedes GLK, BMW X3 og Audi Q5.

Noen syns kanskje knappeveldet i dashbordet er litt voldsomt, men tro meg: Man venner seg fort til det.

Jo flere knapper, jo mer utstyr. Opp gjennom årene kunne XC60 utstyres med praktiske sikkerhetsfunksjoner som blindsonevarsling, ryggesensorer og -kamera, og autobrems.

Og XC60 landet naturligvis toppscore i alle kollisjonstester den deltok i – enten det var europeiske NCAP eller hos amerikanske NHTSA og IIHS.

Diesel herjer
XC60 var tilgjengelig med flere bensinmotorer, i praksis med turboladere over hele fjøla. Unntaket er 3,2-literen (rekkesekser!), som er selvpustende. Den var ingen stor hit i Norge. T6-motoren som tok over (en turbomatet 3-liters rekkesekser) likeså.

Nei, her er det naturligvis diesel som gjelder. Fra D3 (helt nede i 136 hestekrefter) til D5 (maksimalt 220 hk), og aller helst med automat. De fleste dieselmotorene i XC60 er av den femsylindrede varianten. Det gir en litt finere gange enn firerne så å si alle konkurrentene opererte med på denne tiden.

Ikke glem at stort sett alle XC60 er utstyrt med AWD. Noen innstegsmodeller kunne fås med manuell og forhjulstrekk, men de er det ikke mange som søker etter på bruktmarkedet.

XC60 fikk en kraftig facelift i 2013, enklest oppdaget ved at de tidligere delte frontlyktene ble smeltet sammen til én lykt.

Litt kvalitetslugging
Ifølge Dekra gjør XC60 det veldig bra på alle punkter i kvalitetsundersøkelsen deres, men ikke alle slike undersøkelser melder om det samme.

I Storbritannia meldes det om flere problemer med den automatiske girkassa, som kan gi kraftige rykk når den settes i D og etter hvert låse seg helt på grunn av en løs bevegelig mekanisme i selve girkassa.

Dette gjelder 6-trinnskassa som ble brukt gjennom mesteparten av XC60s levetid. Kjenn derfor etter at girkassa girer mykt når du står i ro med foten på bremsepedalen, og skifter fra P til D.

I britiske AutoExpress’ fornøydhetsundersøkelse havnet XC60 på en godkjent 33. plass. Setekomfort og praktiske egenskaper ga toppscore, driftskostnader og kjøreegenskaper tilsvarende dårlig.

Det har vært rapporter om problemer med det elektroniske håndbrekket. En av grunnene til at dette ikke vil løse seg ut, kan faktisk være en trøblete dørsensor. Bilen tror at døren er åpen, og vil derfor ikke løsne brekket …

Dette skrev vi:

BilNorge 21.08.2009:
Førermiljøet er pent og ryddig, med store knapper og rene flater – i det hele tatt er XC60 et rendyrket produkt av Volvos tydelige «nordiske» designspråk. Skinnsetene er overraskende glatte, men i god Volvo-ånd er de ellers meget komfortable. Styrefølelsen er fortsatt «typisk» Volvo, med andre ord er det andre produsenter på dette nivået som leverer bedre styrepresisjon enn hva vi opplever i XC60.

Bil 2/3-2010:
Det å kjøre Volvo X60 kan til tider minne deg om hvordan det var å øvelseskjøre med faren din. Kjører du for nær bilen foran, lyser det et rødt lys foran på dashbordet. Om du ikke tar dette ad notam, så kompletteres det med lydsignaler. Om du skulle velge å kutte over en markering i veibanen, får du jammen kjeft for det også. Ute ved speilene sørger blindsonevarslingen for å gjøre deg oppmerksom på biler som ligger der.

Fakta

Motor
2400 ccm R5, turbodiesel

Effekt
163 hk, 420 Nm

Drivlinje
6A, firehjulsdrift

Forbruk
1,68 l/mil, 179 g/km CO2

Fart
0-100 10,9 sek., toppfart 190 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
463/189/172 cm

Bagasjeromsvolum
495-1455 l

Bulletpoints:

(motor)
Sjekk at girkassa opererer jevnt fra P til D. Kraftige rykninger kan bety trøbbel.

(interiør)
Interiøret er veldig Volvo-typisk. Gode materialer, fantastiske seter.

(hjul)
De fleste XC60 i Norge er AWD-utgaver med automat.

(bagasjerom)
XC60 er ikke den romsligste bilen i klassen, men bør fungere bra som familiebil.

Først publisert i Bil 10-2017 / O. E. S. Lystad

 
Powered by Labrador CMS