Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Noe å sette fingeren på

Testdata

Noe å sette fingeren på - del 2

To praktiske SUV-er møtes til dyst, men selv om de gjør veldig mye bra, er det viktige ting å sette fingeren på – bokstavelig talt.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Båtfølelse

Bilbytte, ja – det var der vi var! Etter å ha kjørt Peugeoten er det veldig uvant å svinge Skodaen ut på veien. Båtfølelsen melder seg umiddelbart. Det svære rattet (som egentlig er helt normalstørrelse) og det myke understellet tar meg ut på bøljan blå.

Men et par kilometer senere, når det umiddelbare minnet av Peugeoten har fått litt distanse, skinner Kodiaqen litt. Den er stillegående, veldig komfortabel (selv de enkle stoffstolene) og akkurat passe kvikk med 150-hesters dieselmotor.

Jeg opplever Peugeoten som litt friskere ifra null, faktisk – 30 manglende hestekrefter til tross. Det er nok fordi DSG-kassa i Skodaen nøler litt i de laveste hastighetene, og ikke minst takket være Peugeotens 200 kilos vektfordel.

Men i fart er det Skodaen som har mer å gi. Girkassa er raskere og motoren kraftigere. Peugeot har heldigvis droppet EMG-kassene til fordel for skikkelige automatkasser, men den klarer ikke helt å matche de beste momentomformerne på markedet, som ZFs AT8-kasse.

2-literen i Kodiaq er også noe stillere enn 1,6-literen i 5008.

Store og praktiske
En av de store fordelene med disse to SUV-ene er muligheten for to ekstra seter i bakerste rad. Dessverre var ikke test-Kodiaqen vår en 7-seter, men Peugeoten hadde uansett gått seirende ut av seteduellen.

Tre individuelle bakseter i andre seterad og seter som veldig enkelt kan tas ut av tredje seterad er MPV-funksjoner som gir fleksibilitet et stykke forbi de fleste SUV-er i denne klassen. De to bakerste setene har også en manuell løfte- og fellemekanisme som knapt kunne vært enklere i bruk. Flybord i seteryggen på forsetene setter vi også pris på – selv om de ikke er like gode som i VW Tiguan.

Skodaen kan på sin side skilte med vanvittig beinplass i baksetet – altså på andre seterad. En diger kardangtunell ødelegger for personen som må sitte i midten – selv om dette bare er en forhjulsdreven bil. Her er det samme bunnplate i fremtrekkeren som i de firehjulsdrevne utgavene. 5008 er ikke å få med 4x4, så den sliter ikke med det samme.

Skodaen vinner også på oppbevaringsrom rundt forbi. Dobbelt hanskerom, praktisk inndelt rom under midtarmlenet og praktisk mobiltelefonluke foran girspaken gjør hverdagen litt enklere. De vanlige Skoda-løsningene vi har blitt vant til – paraply i fordørene, isskrape i drivstofflokket og bagasjeromslykt man kan ta ut og bruke som lommelykt – er alle på plass.

Så joda, verdsettes et frekt interiør og morsomme kjøreegenskaper, med plass til sju stykker om bord? Da er 5008 et riktig sted å begynne biljakten.

Om kjøreegenskaper ikke er så viktig, men komfort og plass desto høyere på prioriteringslisten, er nok Kodiaq en god start.

Bare vær klar forberedt på enten endeløs skjermtrykking eller endeløs vasking av fingeravtrykk. Det er noe å sette fingeren på.

LES VIDERE:

- Del 1

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS