-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda Karoq
Den fleksible
Skoda Karoq er den eneste av testbilene som fullt ut forsvarer SUV-begrepet, og som samtidig har de fleste av flerbruksbilens fleksible egenskaper.
Selv om den koster drøyt 100 000 kroner mer enn nest dyreste i testen, ble Skoda Karoq raskt testteamets favoritt. Karoq er lett å bli venn med, har det mest fleksible interiøret, den mest moderne multimedieløsningen og kan tilby flest motor/girkasse/4x4-kombinasjoner. Sånn sett er Skoda Karoq i en klasse for seg her.
Fleksibel
Mange fryktet at da Karoq skulle erstatte Yeti, var det takk og farvel til Varioflex bakseteløsningen hvor hvert av de tre setene kunne lengdereguleres og tas ut individuelt. Heldigvis beholdt Skoda løsningen i bilen, som både er lillebror til Skoda Kodiaq og halvbror til VW Tiguan. Med MQB-plattformen i bunnen oppfører Kodiaq seg på veien stort sett som resten av familien.
I utstyrsvarianten Style inkluderes kjøreprofilprogram som gjør det mulig å tilpasse demping, gasspådrag og styring. Programmet inneholder også offroadmodus ved valg av 4x4.
På vår testbil var det krysset av i de fleste mulige rubrikker, men jeg tror ikke Karoq oppleves særlig simplere om 50.000 kroner strykes fra utstyrslisten. Her ville jeg eksempelvis droppet den store skjermen uten volumknott, og erstattet den med en litt mindre med knott til å stille radioen. Joda, lydvolumet kan justeres på rattet, men spar meg i det minste for å gjøre hyppige og viktige innstillinger via berøringsskjerm.
Karoq er forøvrig første Skoda utstyrt med digital instrumentskjerm á la Audi og VW. Dessverre koster det ekstra.
Diesel
Egentlig skulle dette være en bensinbasert SUV-test, men fordi Skoda Karoq er så ny at 150 hk bensin ikke kan leveres ennå, falt valget på VW-konsernets svært mye brukte 2,0-liter/150 hk/340 Nm kraftige dieselmotor. På grunn av dieselmotor og 4x4, har Skodaen rundt 200 kilo mer vekt å trekke på enn 3008/Grandland X, og følgelig høyere CO2-utslipp.
Men ærlig talt, denne motoren rakler mindre enn de to nevnte bensinmotorene, og i kombinasjon med sjutrinns DSG-girkasse fungerer den utmerket. Bonusen ligger i muligheten til å trekke to tonn etter bilen, nær det dobbelte av Opelen.
Skodaen har også dieselvarmer, som gjør det mulig å starte morgenen i varm bil uansett hvor kaldt det er ute.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng