-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Subaru XV
Annerledesbilen – eller Menighetsbilen
Selv om nye Subaru XV ser omtrent ut som forgjengeren, er det snakk om en så godt som helt ny bil. Og selv om den har det klart beste firehjulstrekket, er den mer crossover og kombi enn SUV.
Subaru har sin menighet, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor: boxermotoren og firehjulsdriften.
Så langt har ikke vinteren vært særlig snill, med svært vekslende kjøreforhold og mye is over store deler av landet. Nå stopper du ikke raskere med en firehjulsdrevet bil, men med skikkelig 4x4 kommer du i det minste enklere fram dit du har tenkt deg.
Stor bakkeklaring
Subaru XV ser ut som den tar seg fram på stylter, og med 22 cm bakkeklaring gjør den jo nesten det. Nok et kryss i boka for annerledeshet.
Før var det slik at med en gang du satte deg inn i en Subaru, lyste det langt vei at deres biler var designet av og for menn. Slik er det definitivt ikke lenger. Instrumenteringen er enkel og funksjonell, men med islett av spesialiteter som at du kan se blinklys, bremselys og hovedlys i funksjon på den øverste skjermen.
Om ikke XV har varme i frontruta, har den i det minste varme i rattet.
– Du får ikke plass til hodet der bak, antydet en kollega, men han tok feil. XV har flust med beinplass bak, men utforming av taktrekket bak soltaket gjør at jeg med min lange overkropp hadde det helt fint i Subaruen.
Minst bagasjerom
Måten å utnytte plassen på går derimot ut over bagasjerommet. Med nær 100 liter mindre volum (385 liter) når alle setene står i normalposisjon, enn i bilen med nest minst volum (Skoda Karoq), kan dette bli i snaueste laget for familiens feriebagasje.
Jeg liker Subaru-motorens karakter, og selv om jeg i utgangspunktet ikke liker CVT-girkasser, fungerer det greit her, dog med høyt turtall og et merkelig rykk ved oppstarten, enten bilen settes i D eller R.
XV har det høyest oppgitte forbruket, 0,69 liter/mil. I test endte vi på 0,81 liter per mil, og selv om dette var testens laveste overforbruk, var det samtidig testens høyeste og så høyt – 187 gram CO2/km – at det får miljøorganisasjonene til å stønne av forferdelse. Her har Subaru en stor oppgave å jobbe med fram mot EUs 95 grams krav fra 2021.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng