Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hyundai Kona
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Hyundai Kona

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Jeg nevnte innledningsvis at disse bilene ikke kan leveres med firehjulsdrift. Det er ikke helt sant, for Kona finnes faktisk i en 4x4-utgave (1,6-liters bensin, 177 hk).

Men denne tas ikke til Norge, så med mindre du er på godfot med forhandleren din og ber på dine knær, er den forbeholdt andre markeder.

Jeg blir umiddelbart overrasket over de rikelige innstillingsmulighetene Kona gir i ratt og sete. Rattet kan trekkes så nærme at jeg blir sittende som en rallyfører – det er sjelden jeg opplever å ikke ha rattet i full utstrekning, men slik er det i Kona.

Oppvarmet er det også, både ratt og seter. Og når vi endelig kan kjenne sommerlufta, er det fint at den også har kjøling i setene.

Som de to andre bilene, har Kona et head-up display (HUD), som projiserer på en dedikert glassplate stikkende opp over instrumenthuset. Det fungerer greit, og Kona-løsningen er nok et lite knepp bedre enn de to andre. Særlig er løsningen hvor blindsonevarslingen vises i HUD-en elegant.

Her vises også fartsgrensen, men den ville jeg ikke stolt veldig på.

Best kjørefølelse
Denne 1-literen er ikke tilgjengelig med automatkasse. Det vil nok mange som ser etter slik bil, savne (den nevnte 4x4-versjonen er kun tilgjengelig med automat), men det er ingen grunn til å frykte sekstrinnskassa som sitter i Kona. Den er lettsjaltet og fin, om enn ikke veldig klikk-klakk.

Det er lett å høre at bensinmotoren er et tre-sylindret kraftverk. Det bråker litt under panseret her, litt mer enn ønskelig, og lyden er ikke like «lun» som i de to andre i denne testen.

Ute på veien er det Kona som gir testpanelet den beste kjørefølelsen. Kanskje er det fordi sittestillingen er så enkel å justere, men vel så mye ære må et kurant chassis få. Det selv om bakstillinga i denne 1-literen er et gammeldags torsjonsstag. Når den elektriske Kona kommer om noen måneder, får den uavhengig bakstilling forøvrig.

Bonuspoeng går også til Hyundaiens multimedieanlegg. Menyene er de enkleste å navigere av de tre testbilene, og selv om grafikken er på grensen til barnslig, responderer i hvert fall systemet raskt. Det Krell-stemplede lydanlegget står til godkjent.

LES VIDERE:

- Innledning

- Citroën C3 Aircross

- Hyundai Kona

- Opel Crossland X

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS