Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini Cooper E
Foto: Automedia©
Mini E designskisse grill

Mini E designskisse felg

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept

Her er Mini Cooper E

Her er Minis kommende elbil observert under testing, og ryktene verserer om hva vi har i vente.

Publisert Sist oppdatert

Vi har møtt den som kul konseptbil, og vi har presentert spionbilder av en bil under vintertesting tidligere.

Disse ferske bildene er knipset mens bilen sto til lading utenfor et hotell i de østerrikske alper. Denne prototypen er basert på en tredørs Mini Cooper og skal trolig danne grunnlag for en modell med betegnelse Cooper E.

Så langt er det sparsomt med offisiell informasjon, men det mangler ikke på rykter. Som at det ikke bare kommer én variant, men to, slik tilfellet nå også er med BMW i3. Og da er det jo ikke usannsynlig at betegnelsene blir Cooper E og Cooper S E. Eller E S.

BMW i3 er for øvrig ifølge OFV Norges tredje mest solgte elbil i første halvår, etter Leaf og e-Golf, og foran begge Teslas modeller.

Det japanske nettstedet Cliccar er blant dem som spekulerer. De mener motoren blir den samme som i i3 – 184 hk og et dreiemoment på 270 Newtonmeter høres jo ut som mer enn nok effekt til å gi gokart-følelsen Mini er så kjent for.

En sprint til hundre på under syv sekunder og toppfart på 160 er nok også tilstrekkelig for de fleste.

Men en rekkevidde på under 30 mil etter NEDC-standarden holder ikke i dagens elbilmarked, så Mini Cooper E må utstyres med en bedre batteripakke enn i3.

Cliccar mener en rekkevidde på 400 kilometer etter den nye WLTP-standarden er tilstrekkelig, særlig om batteriene kan hurtiglades til åtti prosent i løpet av en halvtimes tid.

De som ønsker lengre rekkevidde vil nok også velge en bil med mer langtur-komfort enn hva en Mini byr på. Denne vil nok primært være egnet for bykjøring.

Powered by Labrador CMS