-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Porsche viser vei
Fire norske ekvipasjer er påmeldt til helgens Rally Deutschland. Men før noen av dem slipper ut på veien, skal Porsche paradere gjennom traseene med en ny fristelse.
Porsche har nemlig bygd en såkalt «course car», eller 00-bil, basert på en Porsche Cayman GT4 Clubsport. Bilen er tilpasset FIA R-GT-kategorien for biler som ligger nær opptil standard produksjonsmodeller.
Mens vi her i landet primært tenker firehjulsdrift, sekundært forhjulsdrift, i forbindelse med rally, er det populært med bakhjulsdrift i asfaltløp i flere europeiske land.
Her har Porsche tilpasset sin Cayman Clubsport for bruk i rally.
Det er fabrikkfører Romain Dumas som skal kjøre lederbilen gjennom de tyske rally-etappene som alle går på asfalt. Dumas er kjent som en allrounder med lang erfaring fra både baneracing og rally, og vi møtte ham sist som pilot av Volkswagens Pikes Peak-rekordbil.
Porsche Cayman GT4 Clubsport er basert på forrige generasjon Cayman, ikke 718, og har vært solgt siden 2016.
Den har en midtmontert sekssylindret boxer sugemotor med et slagvolum på 3,8 liter og maks effekt på 385 hestekrefter. Og, selvsagt, bakhjulsdrift.
Kraften sendes til bakhjulene via en PDK dobbel clutch girkasse som styres med hendler på rattet. I rallyversjon har bilen fått full beskyttelse under gulvet, samt at et energiabsorberende skum er montert i dørene.
– Vi ser frem til å få testet ut interessen for denne konseptbilen, sier Dr. Frank-Steffen Waliser, visepresident for motorsport og GT-biler hos Porsche.
Han inviterer interesserte team og førere til å besøke Porsche i serviceparken under Rally Deutschland for å ta en nærmere titt.
– Basert på feedback og interessen fra potensielle kunder vil vi i løpet av året beslutte om vi i fremtiden skal utvikle en ny rallybil basert på FIA R-GT kategorien, konstaterer Waliser.
Lotus var tidlig ute med å tilby en bil i denne kategorien, de viste en R-GT-versjon av Exige S på Frankfurt-messen i 2011, men denne har ifølge Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Group_R-GTkun stilt til start i ett eneste løp på Madeira i 2012.
Det har også vært bygget rallybiler basert på Porsche 911, og de siste årene har Fiat profilert sin 124 i Abarth-versjon som rallybil. En 718 Cayman bør være et ideelt utgangspunkt for en bil i denne klassen.