-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Aston Martin bygger splitter ny klassiker
Du skal være ekstremt betatt av James Bond og Aston Martin for å slå til på dette tilbudet. Likevel er jeg ikke det minste i tvil om at de de eksklusive eksemplarene vil gå raskt unna. For alt jeg vet, er de allerede lovet bort.
For oss som har levd en stund er vel dette den mest legendariske 007-bilen – en Aston Martin DB5 som første gang dukket opp i filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen i 1964.
Det ble bygget noen eksemplarer til filminnspillingen, og da en av disse dukket opp på auksjon i 2010 ble den solgt for nesten tre millioner. Pund!
Da er det kanskje ikke så rart at Aston Martin i samarbeid med filmselskapet EON Production finner det interessant å bygge det de kaller en continuation-serie. Altså splitter nye DB5-biler, produsert etter den originale oppskriften.
25 slike biler skal nå bygges, men de kan ikke registreres – de skal nemlig utstyres med flesteparten av de gadgets som gjorde Bond uovervinnelig. Skjønt maskinpistolene innebygget i lyktene blir neppe operative.
Men den roterende skiltplaten med tre alternative nummer får du med. Den samme gjelder den spesielle senterkonsollen som kan styre røykbomber, oljeutslipp, og en skuddsikker skjerm over koffertlokket.
Katapultsetet Bond hadde i sin utgave er det vanskelig å forestille seg blir med over til replikaen, den må nok greie seg med den røde utløserknappen gjemt i girkulen – skjønt man skal aldri si aldri.
Filmbilen hadde roterende kniver som kunne skjære opp dekkene til rivaler, og et navigasjonsanlegg som må ha blitt oppfattet som science fiction på midten av 60-tallet. Det samme gjelder telefonen som er skjult i dørpanelet på passasjersiden. Med ledningssnurr.
Vi får regne med at motoren er den samme som i originalen – en 4-liters rekkesekser med 282 hestekrefter med toppfart på 238 km/t og som gjorde 0-100 på svimlende 7,1 sekunder.
Aston Martin forlanger 2,75 millioner pund (ca. 30 millioner kroner) pluss avgifter for hver av de 25 replikaene. Som altså ikke kan brukes på vei. Da er sjansen stor for at de blir stående som trofeer i private, lukkede samlinger. Hvis det er utenfor rekkevidde, finner du en "litt" rimeligere løsning hos Lego.