-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Vi fortalte for en måneds tid siden at Opel skulle presentere sitt nye designspråk, anført av en illustrasjon som avslørte svært lite.
Nå materialiseres det hele i form av konseptbilen GT X Experimental – en kompakt SUV med elektrisk drivlinje. Den representerer de designtrekkene du kan forvente fra Opel i årene fremover.
– Samtidig som Opel nå integreres inn i Groupe PSA, blir det som har preget 120 år med tysk utvikling og bilproduksjon enda tydeligere, sier Opel i en pressemelding.
– Opel skal fortsatt gjøre ny relevant teknologi tilgjengelig for alle, de siste årene særlig vist gjennom sin satsing på lys, tilkoblingsmuligheter og sikkerhetssystemer.
Bilen de benytter for å presentere fremtiden er ikke overraskende en kompakt SUV med helelektrisk drivlinje. Den er så vidt over fire meter lang, 183 cm bred og har en akselavstand på 262,5 cm.
Det betyr at den plasserer seg midt i segmentet der tusenvis av nordmenn står på venteliste for å skaffe seg ny elbil, i samme «gate» som Ampera-e, suksessbilen som er blitt en hodepine for Opel Norge.
Opel forteller at GT X Experimental er bygget på en ny lettvekts plattform. I tråd med deres utviklingsplan om å tilby elektrifiserte drivlinjer over hele fjæla innen 2024, har den elektrisk drivlinje og neste generasjon Li-ion batteripakke på 50 kWt.
Bilen er selvkjørende på nivå 3, hvilket innebærer at den kan kjøre helautomatisk, men trenger en sjåfør som kan gripe inn ved behov.
Opels designsjef, Mark Adams, kaller GT X Experimental en visuell detox, der alt unødvendig er fjernet og bilen er pakket inn i tøff enkelhet.
Linjene går tilbake til det kule GT-konseptet fra 2016, Monza Concept fra 2013 og, ikke minst, den spennende Experimental GT fra 1965.
Silhuetten gir inntrykket av en coupé, men ifølge Opel er brukerne i sentrum takket være rikelig med plass og enkel inn- og utstigning, ikke minst takket være bakdørene som kan åpnes 90 grader. Utstrakt bruk av glass skal bidra til økt romfølelse inne i bilen.
Designerne har også redusert antallet åpninger i karosseriet, ved å kombinere åpningene mellom panser, dører og bakluke.
GT X Experimental viser for første gang designspråket «Opel Compass» som vil prege fremtidens modeller både foran og bak. Det organiserer alle designelementer langs to akser som bindes sammen i Opel-blitzen.
Det tradisjonelle symbolet blir enda tydeligere der den vertikale linjen strekker seg over panseret og gjennom logoen, mens den horisontale linjen bæres av den etter hvert så kjente vingen i kjørelyset. Bak kommer den vertikale linjen helt fra antennefinnen på taket.
Logoen i fronten brukes ved hjelp av LED-lys til å vise ting som ladestatus og kjøremodus, samtidig skjuler den alle kameraer og sensorer som brukes til å styre de selvkjørende funksjonene.
Navnet X Experimental trekker linjene tilbake til den første konseptbilen som noen gang ble produsert av en europeisk bilprodusent: Experimental GT fra 1965 som dannet grunnlaget for den originale Opel GT.
I 2018 viser bokstaven X til en nær fremtid der 40 prosent av alle Opels modeller som blir solgt i 2021 vil være en SUV.