Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault induksjonslading på vei
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault induksjonslading på vei
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault induksjonslading på vei
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Carlos Ghosn avduker Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault K-ZE showcar

Renault K-ZE showcar

Renault K-ZE showcar

Renault K-ZE showcar

Carlos Ghosn med Renault K-ZE showcar

Carlos Ghosn med Renault K-ZE showcar

Carlos Ghosn med Renault K-ZE showcar

Carlos Ghosn med Renault K-ZE showcar

Renaults nye Kina-elektriker

Renault gønner på med sin elbil-satsing. "Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet"sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.

Publisert Sist oppdatert

En A-segment-bil, med flunkende nye farger og et tydelig corporate Renault design, ble avduket ved et spesielt arrangement dagen før Paris åpnet for pressen.

Jeg har en følelse av at det var litt strategi bak dette. Renault ønsket litt oppmerksomhet rundt sin dagligdagse elektrifisering – som jommen er imponerende nok. Hadde han ventet med denne nye til tirsdag, ville ingen fått øye på den i det hele tatt.

Den ville druknet i oppmerksomheten rundt det tredje familiemedlemmet, limousine-versjonen av Genève-bilen og av den smarte varebilen de viste i Hannover for en ukes tid siden.

For Ghosn syns det er viktig å fortelle om hvor mange hundre tusen elbiler de har solgt og hvor mange de kommer til å selge, og hvilke tekniske fremskritt de kan vise til (her demonstrerte de blant annet dynamisk induksjonslading – elektrisk motorvei, med andre ord).

Men det viktigste var altså K-ZE. Den nye familiebilen som familier kan ha råd til, ifølge Ghosn. Og siden «Kina er det markedet der elbiler er virkelig interessant for tiden, med interessante incentiver» – er det dit bilen skal gå.

Ikke bare gå, forresten, det er der bilen skal bygges også. Av noe som heter e-GT New Energy Automotive Co – en Joint Venture med deres gamle partner Dongfeng.

Nissan er også inne i bildet, så politisk er nok dette mer en Alliance-sak, enn en Renault Group forretning.

Det eneste vi egentlig vet om denne A-segment bilen er at den har 250 km rekkevidde – NEDC-målt. Om dette er nok vet vel Renaults kinesiske partnere bedre enn meg. Men jeg syns det høres lite ut for en 2019-modell. Omtrent som 7,3:1 i komp.

Ghosn kunne imidlertid love et par ting som også er interessant for Norge.

I programmet for 2020-modellene ligger det nå en hybridversjon av Clio og plug-in hybrider på Megane og Captur. Og han sa vel også at alle B- og C-segmentene er klare til å nyte godt av den såkalte e-Tech hybrid-oppskriften.

Så var det en journalist som spurte om denne skulle hete Dacia eller Renault når den kom til Europa, men da var sjefen kjapp. Der lot han seg ikke lure, nei.

– Hvem har sagt den kommet til Europa? spurte han. – Hvis noen av folkene her vil ha den til Europa får de si fra, så skal vi se. Men foreløpig er det ikke kommet så langt.

Powered by Labrador CMS