-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nok en elbil fra Mercedes
Mercedes har en rekke nye elbiler under utvikling. Her prøver en av dem å kamuflere seg som noe helt annet.
Mercedes-Benz har nylig avduket sin første modell i en helt ny serie med elbiler, EQC, men vi vil se mange flere modeller i årene fremover.
I fjor høst presenterte Mercedes konseptbilen EQA som er en kompaktmodell i størrelse omtrent som en A-Klasse, den skal på markedet i 2020.
Men når de setter en B bak de to bokstavene som antyder elbil, så snakker vi om en kompakt SUV eller crossover.
Siden Mercedes så langt ikke har kommet med konkrete opplysninger om en slik modell, må vi anta at den ligger bak EQA i løypa, trolig lanseres den først i 2021.
Og det er en tidlig prototyp av noe som skal utvikles til EQB vi ser her. Pakket inn i et B-Klasse karosseri, men med så mange endringer i forhold til B-Klasse at den lett ble avslørt som noe helt annet.
Nå møtte vi jo nye B-Klasse i Paris, men vi har også avslørt at en kompakt SUV er under utvikling på samme plattform. Når den realiseres er det naturlig at den får betegnelse GLB.
Man selv om elbilene bygges på en annen plattform enn modellene med forbrenningsmotor, har vi fått indikasjoner som tyder på at EQB designmessig ikke vil skille seg så mye fra den kommende GLB.
Skjønt vi må nok finne oss i at fronten er inspirert av den vi møtte på EQC – lik det eller ei.
Jeg vet at flere med meg synes de to SUV-ene, GLC og GLE, er formløse, uten særpreg, og savner den mer kantete designen GLK hadde, inspirert som den var av G-Klassen.
Våre kilder hevder at basisversjonen av EQB får en batteripakke med kapasitet på 60 kWt, og at denne kan oppskaleres til 110 kWt på de mer påkostede modellene.
Disse vil gi energi til en elmotor på 150 kW (204 hk) og en rekkevidde på minst 400 kilometer.
Senere vil det komme kraftigere motorer med ytelser på 200 og 250 kWt – henholdsvis 272 og 340 hestekrefter.
Foreløpige indikasjoner går på at elbilen kan være inntil femti prosent dyrere å produsere enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. At det i tillegg kreves langt mindre service og vedlikehold på en elbil, gjør omstillingen meget krevende for bilprodusentene.