-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Det er utvilsomt de ladbare modellene av C-Klassen som er viktigst for salget i Norge. Derfor merkes det at C 350 e nå er utgått, og at erstatningen ikke er på plass før i midten av 2019.
Jeg er ikke heller sikker på om det blir godt mottatt at etterfølgeren til den populære modellen er diesel-hybrid i stedet for å ha å ha bensin på tanken. Men tegn tyder på at et er et forbigående fenomen.
Etterfølgeren til C 350 e skal i alle fall hete «C 300 de», og den lille d-en betyr at hovedmotoren er en dieselmotor.
Fordelene er at den får en kraftigere batteripakke som gir vesentlig lengre rekkevidde enn forgjengeren – det gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 57 kilometer etter den gamle NEDC-metoden.
Hvorfor Mercedes brukes en målemetode som ikke lenger er gyldig er vanskelig å forstå. Men at den er nesten dobbelt så lang som hos forgjengeren er selvsagt positivt. Så var jo den rekkevidden også nærmest en vits.
Dieselmotoren har en effekt på 194 hk og et maks dreiemoment på 400 Newtonmeter. Når dette kombineres med en elmotor på 90 kW / 440 Nm får man en samlet systemeffekt på 306 hk og 700 Nm som maks moment allerede ved 1400 omdreininger.
Av data (sedan) oppgir Mercedes 0-100 på 5,6, toppfart på 250, toppfart elektrisk på 130, snittforbruk på 0,14 tilsvarende CO2-utslipp på 38 g/km, samt elektrisk rekkevidde på 57 km.
Men dette er altså etter den utgåtte NEDC-standarden, så WLTP vil gi helt andre verdier.
Hele den elektriske delen, inkludert batteripakken, er identisk med den vi nylig omtalte i forbindelse med nye S-Klasse Hybrid.
C 300 de kan som forgjengeren leveres som både sedan og stasjonsvogn, og så står det heldigvis i pressemeldingen at «det vil naturligvis også bli en plug-in hybrid med bensinmotor basert på dagens C-Klasse».
Den er kanskje mer attraktiv for dere som bor i storbyer og frykter innstramming for bruk av dieselbiler.
De som fortrekker E-Klasse kan velge mellom diesel- og bensin-hybrid. For dieselutgaven er den hybride drivlinjen identisk med den som kommer i C-Klasse, noe som gir nogenlunne tilsvarende data. E 300 de kan leveres som sedan og stasjonsvogn.
Men så kommer det i tillegg en «E 300 e» med kombinasjonen bensin/el. Denne leveres kun som sedan, men det er nok sannsynlig at det etter hvert dukker opp en stasjonsvogn med tilsvarende drivlinje.
Bensinmotoren har en effekt på 211 hk og et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Kombinert med den samme elpakken oppnås en systemeffekt på 320 hester og et dreiemoment på 700 Nm.
Du kommer fra null til hundre på 5,7 og har den samme toppfarten som nevnt ovenfor. Her er elektrisk rekkevidde oppgitt til 50 kilometer etter NEDC2. Snittforbruket etter samme målemetode er oppgitt til 0,2 l/mil og CO2-utslippet er på 45 g/km.
Meget forvirrende data siden Mercedes blander utgått målemetode med den nye, men ikke mer enn at vi skjønner at den elektriske rekkevidden er vesentlig forbedret, men neppe nok til å klare 50 kilometer målt etter WLTP-standarden.
Det skal heller ikke så mye til å tenke seg at denne drivlinjen etter hvert finner veien til C-Klasse også. For de som foretrekker bensin fremfor diesel.
2018 | 2017 | 2016 | SUM | Av total | |
C-Klasse | 737 | 1806 | 1702 | 4245 | |
Hybrid | 500 | 1297 | 987 | 2784 | 65,6 % |
Diesel | 65 | 173 | 228 | 466 | 11,0 % |
Bensin | 172 | 336 | 487 | 995 | 23,4 % |
E-Klasse | 616 | 1677 | 923 | 3216 | |
Hybrid | 107 | 355 | 2 | 464 | 14,4 % |
Diesel | 423 | 1076 | 760 | 2259 | 70,2 % |
Bensin | 86 | 246 | 161 | 493 | 15,3 % |