Hyundai Nexo i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Mazda 6 i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Mazda 6 i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Mazda 6 i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Mercedes B-klasse i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Peugeot Partner i Euro NCAPS sikkerhetstest.

Ikke maks sikkerhets-score for personvarebiler

For første gang har Euro NCAP kollisjonstestet en hydrogenbil, og Hyundai Nexo kom fra det med de maksimalt fem oppnåelige stjernene og uten sikkerhetsriper i lakken.

Publisert Sist oppdatert

Euro NCAP har offentliggjort resultatene fra siste testrunde, og om du er blant dem som har kjøpt eller bestilt Hyundais nye brenselcellebil Nexo, så kan du være sikker på at du er så godt beskyttet som det lar seg gjøre i en personbil i denne størrelsen om det skulle smelle.

Euro NCAP fant svært lite å pirke på og nevner bilen spesielt i oppsummeringen av testrunden.

Full score, altså fem stjerner, ble det også til Mercedes nye A-klasse, oppgradert Mazda 6 og Lexus ES.

Like bra gikk det ikke for Peugeot Rifter som endte opp med fire stjerner.

Euro NCAP konkluderer med at sikkerheten for dem som sitter inne i bilen er god om det smeller, men den frittstående testorganisasjonen måler også biler på i hvilken grad de er aggressive mot myke trafikanter og hvilke førerstøttesystemer de leveres med i standardpakken. Det er her Euro NCAP trekker poeng og tar bort den høyest hengende stjernen.

Siden Peugeot Partner er så godt som identisk med Citroën Berlingo og Opel /Vauxhall Combo, gjelder samme rating for de to sistnevnte.

Generelt har personvarebilene oppnådd dårligere score enn typiske personbiler, men etter at Euro NCAP begynte å inkludere dem i sitt testprogram, har bilprodusentene blitt tvunget til å bygge mer sikkerhet inn i biltypen.

Powered by Labrador CMS