-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Foran Golf i køen
Her er en ny generasjon av spanjolenes Golf på vei. Trolig ligger den foran sin tyske fetter i utviklingen.
Vi har jo vent oss til at Seat er tidlig ute med nye modeller, og ofte slår opphavet på lansering. De viste for eksempel sin nye Ibiza før Volkswagen viste sin Polo. Den kompakte SUV-en Arona ble avduket lenge før Volkswagens T-Cross.
Slik var det også i 2012 da dagens Seat Leon så dagens lys – den var modell nummer to bygget på den fleksible MQB-plattformen, det var kun Audi A3 som lå foran Leon i køen.
I dag bygges som kjent de fleste av konsernets modeller på denne plattformen, så lenge de har tverrstilte motorer og forhjulsdrift som standard.
Men selv om Leon nå blir ny fra innerst til ytterst, skal den fortsatt baseres på den samme plattformen, om enn i en noe modifisert versjon.
En av fordelene med MQB-plattformen er fleksibiliteten med hensyn til variabel akselavstand. Og denne fordelen benytter Seat seg av ved å strekke Leon med rundt fem centimeter, både i total lengde og når det gjelde akselavstand.
Det høres kanskje beskjedent ut, men 5 cm gir betydelig mer rom og fleksibilitet når det gjelder interiøret.
Mye tyder på at Seat vil fjerne tredørs kombi fra modellutvalget – slike var populære for noen år siden grunnet attraktiv pris, men i dag foretrekker langt de fleste å ha fem dører.
Leon stasjonsvogn er populær, så den vil fortsette.
Så kan det i tillegg bli aktuelt å lansere en crossover i segmentet under Ateca – kanskje en løsning a la den Ford har valgt med sin Focus Active.
Designmessig kan vi regne med at neste generasjon Leon får mye til felles med dagens modell – man går forsiktig frem når volumselgere som denne skal gjennom et generasjonsskifte.
Men alt av drivlinjer, elektroniske hjelpemidler og infotainment blir av det mest moderne slag. Og kanskje blir Leon Seats første ladbare hybrid? Den vil i så fall komme et års tid etter lanseringen.
Når nye Leon kommer på markedet i 2019, vil den igjen være foran en ny generasjon Golf i køen.